خار پاشنه چیست؟ و درمان های خار پاشنه

۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ توسط peykare4
خار-پاشنه-چیست؟درمان-های-خار-پاشنه-1200x799.jpg

التهاب فاشیای پا یا همان خار پاشنه به نوعی یک رشد استخوانی است که در قسمت زیر پا ایجاد می شود. اندازه این زائده می تواند تا ۲cm رشد کند و بزرگ شود (نکته قابل توجه در ارتباط با خار پاشنه این می باشد که هیچ ارتباطی بین شدت درد و اندازه این زائده وجود ندارد) خار پاشنه به واسطه فشار عضلات و رابط ها در طولانی مدت به وجود می آید. خارپاشنه در واقع حاصل رسوب کلسیم در قسمت کف پا تا پاشنه پا می باشد که به مرور سبب بیرون زدگی استخوان در همان ناحیه می شود.

علل به وجود آمدن خارپاشنه چیست؟

همانطور که میدانید بسیاری از افراد امکان دارد به خار پاشنه دچار شوند اما هیچ وقت متوجه آن نشوند چرا که ممکن است هیچ علائمی در آنها بروز پیدا نکند! اما به طور کلی در اکثر موارد افرادی که به این زائده استخوانی دچار می شوند درد در ناحیه پاشنه پا احساس می شود. علائم در خار پاشنه در واقع همان علائم ناشی از التهاب فاسئیت پلانتار می باشد.

مواردی همچون:

  • فعالیت های شدید بدنی
  • دویدن و پریدن های مکرر در سطوح سفت
  • پوشیدن کفش های غیر استاندارد (که حمایتی از مچ پای شخص هنگام راه رفتن نمی کنند)
  • استفاده از کفی های نامناسب که قوس مناسب در کف پا را پوشش نمی دهند
  • همینطور اضافه وزن، چاقی مفرط، بیماری دیابت

و همچنین افزایش سن نیز باعث کاهش انعطاف پذیر فاشیای پا شده و لایه چربی محافظ پاشنه پا نیز نازک و نازک تر می شود و سبب بروز خار پاشنه می شوند. در مواردی خار پاشنه ناشی از بیماری های زمینه ای نیز می تواند باشد. بیماری هایی همچون ارتوریت واکنشی،اسپون دیلیت، انکیلوزان، ورم کف پا، هیپروستوز انواعی از بیماری های زمینه ای هستند که منجر به خارپاشنه میشوند.

عکس خار پاشنه و علائم آن

به نظر شما خار پاشنه چه علائمی دارد؟

بروز خار پاشنه با علائم متفاوتی می تواند همراه باشد به عنوان مثال:

شخص درد شدیدی همانند کشیدن چاقو در پاشنه پا احساس می کند (هنگام ایستادن بر روی پاشنه پا) یا دردی همانند فرو رفتن سوزن یا سیخ در پاشنه پای فرد که بیشتر این درد در هنگام صبح و شروع فعالیت های بدنی شخصی شدت می گیرد و در طی  روز کاهش یافته و به دردی خفیف (اما مکرر) تبدیل می شود. بروز خار پاشنه می تواند با التهاب و تورم در ناحیه پاشنه پا نیز همراه باشد. احساس گرمای شدید در قسمت آسیب دیده پا و ایجاد حساسیت در پاشنه پای شخص هنگام برهنه بودن پا راه رفتن را با پاهای برهنه برای شخص دشوار می کند.

این مطلب را هم بخوانید  اسکن کف پا در مشهد - هزینه اسکن پا

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

درمان خار پاشنه (التهاب فاشیای پا) چیست؟

راهکار های درمانی که می توان برای درمان این عارضه گفت به شرح زیر می باشد:

  1. استفاده از کفی و کفش های طبی ارتوپدی که به صورت اختصاصی برای بیمار طراحی می‌شود و درد ناشی از التهاب پاشنه پا را کاهش میدهد
  2. انجام تمرینات کششی و اصلاحی به صورت متداوم مرتبط جهت کاهش درد و اصلاح مشکل پا
  3. استفاده از داروهای ضد التهاب که تنها منجر به کاهش تورم در پاشنه پا می شوند
  4. تزریق کورتون (کورتیزون) از دیگر مواردی که می‌تواند تا حدودی باعث کاهش درد و تورم شود اما به صورت مقطعی است و کاهش درد و التهاب تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که تزریق به صورت مرتب ادامه پیدا کند.
  5. استفاده از کمپرس های گرم و یخ به صورت دو یا سه بار در طول روز به جهت کاهش التهاب
  6. استراحت نسبی و اجتناب از انجام فعالیت های پرفشار در طول روز باعث کاهش درد می شود.

به همین علت کاربردی ترین و موثرترین روش برای درمان و کاهش درد التهاب ناشی از این زائده استخوانی استفاده از کفی و کفش های مناسب و مخصوص بیمار در کنار انجام تمرینات کششی و اصلاحی شناخته شده است.

در موارد نادر چنانچه هیچ یک از روش‌های درمانی ذکر شده تاثیر لازم را نداشته باشد پزشک تصمیم به عمل جراحی می گیرد.

 

روش های پیشگیری از به وجود آمدن خار پاشنه چه مواردی هستند ؟

مهمترین اصل پیشگیری از ایجاد این بیماری (خار پاشنه) پوشیدن کفش مناسب فعالیت بدنی مشخص می باشد. کفش ها و کفی های مناسب و استاندارد از شوک ناشی از برخورد مداوم پاشنه های پا به زمین جلوگیری می کند و آن را تا حدود زیادی خنثی می کند. از پوشیدن کفش های غیر استاندارد، کفش ها با کفی های کاملا تخت و بدون قوس پا یا پاشنه های بسیار زیاد در طولانی مدت اجتناب کنید.

همانطور که بالاتر توضیح دادیم کفی های طبی ارتوپدی اختصاصی و کفش های ارتوپدی اختصاصی بیمار، جزء لاینفک درمان خار پاشنه هستند. چرا که کفی طبی مناسب موجب قرار گرفتن کف پا در وضعیت استاندارد میشود و فشار وارده از ناحیه فاسئیت پلانتار را کاهش میدهد تحقیقات در این زمینه نشان داده است که در مواردی که درد پاشنه پا بر اثر مشکلات بیو مکانیکی ایجاد شده باشد موثرترین روش درمانی استفاده از کفی های طبی و کفش های ارتوپدی و مخصوص پای شخص می باشد.

درمان خار پاشنه در مشهد توسط کلینیک ارتوپدی پیکره

کفی طبی خار پاشنه:

استفاده از کفی اختصاصی مناسب، با تاثیرات مثبت بسیار زیادی روی بدن همراه است. همانطور که می دانید حداقل ۷۰ درصد افراد دچار مشکلات مرتبط با پا هستند که بر روی عملکرد طبیعی شخص نیز تاثیر به سزایی دارد. روش درمانیه موثر در خصوص التهاب فاشیای پا یا همان خارپاشنه و بیماری های مرتبط با فاسئیت پلانتار را می توان با استفاده از کفی طبی مناسب درمان کرد.

این مطلب را هم بخوانید  درمان کوتاهی پا (عوارض و روش تشخیص)

مشکلاتی اعم از خار پاشنه (التهاب فاشیای پا)، صافی کف پا (flat foot)، پینه پا، چرخش پا به سمت داخل یا بیرون، انگشت های چکشی، التهاب استخوان های کنجدی پا و بیماران دیابتی را می توان تا حدود زیادی با استفاده از کفی طبی مناسب درمان کرد و به کاهش درد و التهاب پای بیمار رسید. تعداد زیادی از افراد ترجیح می دهند که از مزایای حاصل از استفاده از کفی های طبی بهره مند شوند.

کفی های طبی با توجه به نوع مشکل و نیاز های خاص افراد متقاضی، ساخت و طراحی می شود و بهترین انتخاب برای محافظت از پا و برطرف کردن عامل موجب درد استفاده از کفی و کفش های طبی مختص بیمار است. استفاده از کفی های مناسب به حفظ سلامت پا پیشگیری از به وجود آمدن خار پاشنه و غیره  محافظت از عملکرد مکانیکی آن و رفع التهاب و همچنین محدود کردن حرکات پا برای تسریع فرایند بهبود بیمار کمک می کنند. همچنین در مواردی به بهبود انگشتان چکشی پا، مچ پا و زانو ها که دچار اسیب دیدگی شده است کمک خواهد کرد.

 

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

 

درمان خار پاشنه در مشهد

ما در کلینیک تخصصی فنی ارتوپدی پیکره با بهره گیری از تعدادی از کارشناسان و متخصصین حوزه ارتوز و پروتز با استفاده از انواع دستگاه های اسکن که شامل اسکنر های فشار پا (داینامیک، استاتیک و اسکن های ۳D) می شود به اسکن پای بیمار پرداخته و با استفاده از اسکن های ۳ بعدی به شرح حال کاملی از وضعیت پای شخص و نواحی فشار بر کف پای شخص می رسیم و با استفاده از بروز ترین دستگاه های روز دنیا به طراحی و ساخت کفی های طبی اختصاصی برای بیمار می پردازیم و تا کنون شاهد بهبود بسیاری از بیماران که از درد ناشی از خار پاشنه یا التهاب فاشیای پا رنج می بردند، بودیم.

برای تعیین وقت و مشاوره از کارشناسان ما در این حوزه می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶ در تماس باشید و برای خدماتی همچون اسکن سه بعدی کف پا، طراحی و ساخت کفی و کفش های طبی ارتوپدی اختصاصی بیمار که با پوشش دهی کامل و حمایت لازم از پای شخص سبب بهبود وضعیت و پیشگیری از ایجاد انواع بیماری و درد های ناحیه پا می شوند را تهیه و استفاده کنید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

4 دیدگاه

  • سمیه

    ۲۱ فروردین, ۱۴۰۲ در ۰۷:۵۳

    خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که دادین کلینیک شما در چه محدوده ای قرار داره که برای درمان خار پاشنه در مشهد ما مراجعه کنیم؟در شهر تهران هم شعبه دارین؟

    پاسخ

    • peykare

      ۳۰ فروردین, ۱۴۰۲ در ۱۷:۱۸

      خوشحالیم که اطلاعات مقاله برای شما مفید بوده است.
      کلینیک ما در مشهد خیابان کوهسنگی – کوهسنگی ۸ واقع شده است.

      پاسخ

  • احمدرضا حنایی

    ۱۸ فروردین, ۱۴۰۲ در ۱۵:۵۳

    طبق مطلب شما اگر کفی و کفش ارتوپدی تهیه کنیم خارپاشنه من که مدت زیادیه درد میکشم بهبود پیدا میکنه؟ چون با ورزش هایی که دکتر دیگه ای گفته بودن بهبود پیدا نکرد

    پاسخ

    • peykare

      ۲۱ فروردین, ۱۴۰۲ در ۰۰:۵۹

      ما بیماران زیادی با مشکل مشابه شما داشتیم و می‌توان گفت درصد بسیار زیادی از این عزیزان با تهیه کفی ارتوپدی درد خارپاشنه آنها بسیار کم شده و بهبود زیادی تجربه کرده‌اند.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی ، ارائه کلیه خدمات مربوط به ارتز و اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش و کفی طبی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  اسکن کف پا در مشهد - هزینه اسکن پا