ساخت انگشت مصنوعی (پروتز انگشت مصنوعی)

۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ 0
-انگشت-مصنوعی.jpg

در دنیای پیشرفته‌ امروز، تکنولوژی به طریقی نوآورانه زندگی افراد را بهبود بخشیده است. یکی از این پیشرفت‌ها در حوزه‌ی پزشکی، ساخت انگشت‌های مصنوعی می‌باشد. انگشت مصنوعی نه تنها برای افرادی که انگشت خود را از دست دادن امکان بازگشت به زندگی روزمره را می‌دهد، بلکه از نظر روحی و روانی نیز تأثیرات بسیار قابل توجهی دارد.

انگشت مصنوعی از انواع پروتز می‌باشد که برای افرادی که با مشکل نقص‌عضو در ناحیه انگشت دست و یا پا روبه‌رو شده‌اند بسیار کاربردی می‌باشد.

ناهنجاری‌های دست و پا به‌شدت عملکرد زیبایی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهند و همچنین باعث اختلالات روانی می‌شود. پروتز انگشت مزایای روانی، عملکردی و توان‌بخشی را برای بیمار ارائه می‌دهد. پروتز انگشت با اثر خلاء روی استامپ حفظ می شود. اغلب در ساخت پروتز های انگشت از مواد سیلیکونی برای ارائه عملکرد و زیبایی‌شناسی استفاده می شود. که سبب بازگرداندن ظاهر طبیعی با پروتز، جلوگیری از آسیب ناشی از اختلال عملکرد می شود و یک درمان روان‌شناختی کارآمد محسوب می شود.

از دست‌ دادن کامل انگشتان یا بخشی از انگشتان رایج‌ ترین نوع از دست‌ دادن انگشتان به شمار می آیند. اگرچه قطع انگشت معمولاً به دلیل صدمات تروماتیک است، ازدست‌دادن انگشت امکان دارد، ناشی از ناهنجاری‌ها و بیماری‌های مادرزادی نیز باشد. صرف‌نظر از علت، ازدست‌دادن انگشت تأثیر عملکردی و روانی قابل‌توجهی بر روی فرد دارد. به‌منظور کاهش این مشکلات، می‌توان پروتز انگشت جزئی یا کامل برای این افراد ساخته شود.

پروتز انگشت نوعی انگشت است که ما را قادر می‌سازد تا با محیط خود تعامل داشته باشیم و در بسیاری از عملکردهای روزمره همراه شویم. گفته شده است در بین تمام انگشتان، انگشتان شست از نظر عملکردی مهم‌ترین انگشت است.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

قطع عضو انگشتان

آمپوتاسیون “amputation” (قطع عضو) به‌عنوان برداشتن قسمتی یا تمام قسمتی از بدن محصور شده توسط پوست تعریف شده است. تا قرن هجدهم، به‌استثنای گروهی از پزشکان معدودی به وضعیت استامپ قطع عضو برای وسایل پروتز فکر می‌کردند. معرفی آنتی‌سپتیک‌ها توسط دکتر جوزف لیستر به جامعه جراحان این امکان را داد که زمان بیشتری را برای تولید کننده‌های قطع عضو با قابلیت پشتیبانی از پروتز صرف کنند.

انواع مختلفی از قطع عضو وجود دارد، به عنوان مثال:

۱: قطع عضو مادر زادی (Congenital disorder) زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بدون قسمتی یا تمام عضو به دنیا می‌آید.

۲: قطع عضو آسیب‌ زا که ممکن است در اثر تصادفاتی همچون اتفاقات در کارخانه، مزرعه، ابزارهای برقی یا وسایل نقلیه موتوری

۳: حوادث صنعتی یا محیطی، حملات تروریستی، و فقدان بهداشت عمومی که اغلب منجر به دیابت، قانقاریا و یا عفونت می‌شود، ایجاد شود.

به صورت کلی علت قطع عضو هرچه که باشد، نتیجه یکی می‌باشد، قطع عضو اندام.

قطع کامل انگشت و جزئی انگشت از رایج‌ترین اشکال ازدست‌دادن جزئی دست به شمار می آید. مناسب‌ترین روش درمان به نوع آسیب و درگیری انگشتان دیگر بستگی دارد. تکنیک‌های متعددی برای بازگرداندن نوک انگشت، باهدف مشترک کاهش درد و حفظ حس در نوک انگشت وجود دارد.

عملکرد انگشت مصنوعی به چه صورت است؟

عملکرد پروتز وابسته به متریال به کار رفته در ساخت پروتز و نوع کاربری بیمار و عضو باقی مانده می باشد.که با توجه‌ به نیاز بیمار، فرم انگشتان دست، رنگ پوست، جنسیت فرد و دیگر فاکتورهای مربوطه، انگشت یا انگشتان مصنوعی برای بیمار طراحی می‌شود. این طراحی به‌گونه‌ای خواهد بود که عملکردی تقریباً مشابه دست طبیعی بیمار دارد.

در طراحی پروتز انگشت، به عواملی مانند توانایی حرکت دست، طول طبیعی انگشتان و نیروی گرفتن می‌پردازیم. این عوامل عملکرد بهتر پروتز را برای بیمار ارتقا می‌بخشند. برای افرادی که دست‌شان را از مچ به بالا از دست داده‌اند، پروتزهای شبیه دستکش به آنها کمک می‌کند تا توانایی استفاده از دست را بازیابی کرده و وظایف روزمره را مستقل انجام دهند.

این مطلب را هم بخوانید  اسکن و پرینت سه بعدی برای ساخت ارتز و پروتز

به کمک پروتز انگشت، اغلب کارهای روزمره مثل نوشتن، حمل وسیله های سبک و با تمرین لباس پوشیدن را به‌ تنهایی انجام داده و دیگر نیازی به حضور و کمک فردی دیگر ندارید. انگشت مصنوعی شبیه‌سازی‌شده مانند اندام طبیعی شما بوده و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

قبل از پروتز انگشت مراحل بهبود انگشت به چه صورت است؟

اگر پس از جراحی دچار قطع عضو شده اید هفته اول پس از جراحی قطع انگشت، طبیعی است که بیمار درد در ناحیه آمپوتاسیون داشته باشد. این درد ممکن است با داروهای ضد درد قوی، ارتز و روش‌های دیگر کنترل شود و کاهش یابد تا طول درمان شخص به صورت راحت تری سپری شود.

درحالی‌که بیمار در روند بهبود است، پزشک چگونگی روش پانسمان محل جراحی را توضیح می دهد و از آن مراقبت کند تا دچار عفونت یا بیماری‌های پوستی در ناحیه زخم نشود. نکته مهم و قابل توجه این است چه زمانی برای مراقبت‌های بعدی به مطب مراجعه کند. چرا که بعد از تهیه پروتز باید زیر نظر پزشک چک شود و در صورت بروز مشکل عفونت یا حساسیت خاص بررسی شده و توسط پزشک درمان شود.

پس از اتمام مراحل پانسمان و بهبود زخم در صورت مشاهده ورم و یا کبودی در ناحیه آمپوتاسیون پزشک نحوه بانداژ کردن را به بیمار آموزش می دهد تا با بانداژ کردن در مدت زمان مشخصی به کاهش تورم در ناحیه قطع عضو برسیم.

قطع عضو گاهی سبب آسیب به اعصاب بیمار نیز می‌شود. هنگامی که اعصاب جراحی قطع می‌شود، ممکن است برخی علائم به‌صورت طولانی‌مدت وجود داشته باشد. این علائم اعم از درد، حساسیت به سرما و گرما، درد اندام خالی (درد فوانتوم) است. درد اندام خالی یا فوانتوم زمانی رخ می‌دهد که احساس می‌کنید قسمت غایب هنوز وجود دارد. در این زمان‌ها بهتر است پزشک جراح خود را در جریان بگذارید.

انگشت مصنوعی

انگشت مصنوعی دست

قطع انگشت دست به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد معمولا تصادفات جاده ایی یا صانحه در هنگام کار منجر به قطع انگشتان دست می شود. به همین علت پروتزهای انگشتان دست بیشتر به دلایلی زیبایی استفاده می‌شود چرا که به صورت کلی پروتز انگشت دست به خودی خود قادر به انجام حرکت نیست، همانطور که می دانید قطع انگشت دست در افراد غالبا سبب کاهش اعتماد به نفس، گوشه‌گیری، اندوه و افسردگی در فرد می‌شود. انگشت مصنوعی دست به صورتی ساخته می‌شود که با رنگ پوست انگشت هماهنگ است و همینطور اختصاصی طراحی‌شدن این پروتز برای شخص سبب افزایش شباهت آن به انگشت طبیعی می‌شود. که این موضوع تشخیص پروتز را از انگشت طبیعی دشوار می سازد. علاوه ‌بر آن، طراحی شکل ظاهری ناخن، مو و نوع منافذ که روی پروتز مصنوعی هستند باعث می شود که ظاهری طبیعی تر به انگشت داده شود.

پروتزهای زیبایی انگشتان دست غالبا منفعل هستند (یعنی قابلیت تحرک به صورت مجزا را ندارند) اما سبب بازگشت طول انگشت ازدست‌رفته می شوند و نقش نگهدارنده ای محکم را برای قرار گرفتن انگشت شست در مقابل انگشت دیگر را ایفا می نمایند. همچنین در مواردی که دست شخص کامل قطع شده باشد پروتز به صورت  جورابی با قابلیت مکش ساخته می شود که سوار بر مچ دست و اعضای باقی مانده می شود و آنها را به گونه ایی پوشش می دهد. با وجود پروتز انگشت دست دیگر که سالم است در کارهایی که باید با هر دو دست انجام شود، همراهی می نماید تا قادر به انجام کارهایی مانند بلند کردن و حرکت دادن اشیا یا بستن بندهای کفش شوند.

 

انگشت مصنوعی پا

زمانی که فرد در اثر عوامل محیطی یا بیماری های مادرزادی یک یا چند انگشت پای خود را از دست می‌دهد. با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد از قبیل عدم اعتمادبه‌نفس در هنگام گام برداشتن و سرخوردگی و گوشه‌گیری هنگام حضور در اجتماع و… مواجه می‌شوند و در مواردی عدم حضور چند انگشت سبب بروز مشکلاتی اساسی در هنگام راه‌ رفتن نیز می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید  ساخت دست مصنوعی هوشمند

در این موارد برای بازگشت شخص به روال عادی زندگی و بازگشت اعتماد به‌ نفس ازدست‌رفته و توانبخشی هنگام راه رفتن از پروتزهای انگشت پا استفاده می‌کنند تا به‌راحتی در عموم ظاهر شوند و عزت‌نفس ازدست‌رفته را بازیابند.

چالش های استفاده از انگشت مصنوعی

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، هنوز چالش‌هایی در ساخت انگشت‌های مصنوعی وجود دارد. از جمله مسائلی که بهبود بیشتری نیاز دارند، به واقعیت‌پذیری بالا و شباهت به انگشتان طبیعی است.

استفاده از لاک ناخن بر روی انگشت مصنوعی

طبق امار جهانی ازدست‌دادن انگشتان به خصوص انگشتان دست در خانم‌ها بسیار آزاردهنده تر از آقایان می باشد چرا که تاثیر مستقیم روی زیبایی ظاهری انگشتان و اعتماد به نفس این عزیزان دارد. البته این موضوع برای تمامی افراد ناراحت‌کننده بوده و مشکلاتی را به همراه دارد. اما برای خانم‌ها موضوع زیبایی ظاهری بسیار حایز اهمیت نیز می‌باشد که یکی از مشکلات متداول در این موضوع امکان استفاده از لاک ناخن می باشدکه خوشحبختانه این امکان وجود دارد ولی مهم است که از چه نوع لاک ناخنی استفاده می‌کنید و بهتر است از لاک‌های مخصوص استفاده کنید و برای پاک‌کردن آن‌ها، از پاک‌کننده‌های غیر آستونی استفاده کنید. توصیه می‌شود از به‌کارگیری لاک ژل‌ها یا پودرهای کاشت ناخن خودداری کرده؛ زیرا امکان دارد مواد آن با پروتز شما تداخل داشته و مشکلاتی بوجود آورد.

پروسه تهیه انگشت مصنوعی

برای دریافت انگشت مصنوعی، ابتدا باید با کارشناس ارتز و پروتز مشاوره داشته باشید. پس از ارزیابی اولیه، مراحل تنظیم و تطابق انگشت مصنوعی با دست انجام می‌شود و در نهایت، با تعهد به تمرینات و راهنمایی‌ها، انگشت مصنوعی به طور مؤثر قابل استفاده می‌شود.

پرسش های متداول انگشت مصنوعی

آیا با استفاده از انگشت‌های مصنوعی امکان بازگشت حس نیز وجود دارد؟

انگشت‌های مصنوعی توانایی تشخیص حس را ندارند، اما از نظر عملکردی، بسیار به تقلید از انگشتان طبیعی نزدیک شده‌اند.

آیا استفاده از انگشت‌های مصنوعی محدودیت‌هایی دارد؟

استفاده از انگشت‌های مصنوعی در برخی فعالیت‌ها ممکن است کمی محدودیت‌هایی داشته باشد، اما با تمرین و یکسری از تمرینات، این محدودیت‌ها کاهش می‌یابند.

آیا انگشت‌های مصنوعی برای همه مناسب هستند؟

بله، با توجه به انواع مختلف انگشت‌های مصنوعی و امکان سفارشی‌سازی، برای اکثر افراد مناسب می‌باشند.

چقدر زمان برای تطابق کامل با انگشت مصنوعی لازم است؟

زمان تطابق با انگشت مصنوعی بسته به نوع انگشت و تعداد جلسات تمرین می‌تواند متفاوت باشد، اما در مجموع، این فرآیند تا چند هفته طول می‌کشد. (بیشترین زمان در اولین انگشت مصنوعی تهیه شده است)

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

ساخت انگشت مصنوعی در مشهد

یکی از نکات حائز اهمیت در پروسه ساخت و طراحی پروتز ابتدا انتخاب متخصص مناسب است که الویت اول را سلامت بیمار و شرایط بیمار را قرار دهد و موضوع دوم انتخاب مرکز خوب به جهت طراحی و ساخت پروتز است

چرا که ساخت و طراحی پروتز امری کاملاً تخصصی بوده و هم از لحاظ توان‌بخشی هم از لحاظ زیبایی، کارایی و عملکرد آن مهم است.

یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز تخصصی ساخت و طراحی ارتوز و پروتز در شهر مشهد کلینیک فنی ارتوپدی پیکره می‌باشد که با کادری مجرب به ساخت و طراحی کاملا اختصاصی و تخصصی انواع ارتوز و پروتزهای تجویزی برای بیماران می‌پردازد.
خوشحالیم که با خدمت به این عزیزان در بخشی از احساس خوب و شادی آنها در برگشتن به روال عادی زندگانی سهیم می‌شویم.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه سفارش و ساخت پروتز مناسب با تعیین وقت قبلی تشریف بیاورید و به روال عادی زندگی بازگردید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت پروتز زیر زانو: برای زندگی فعال تر