درمان کف پای صاف در مشهد [علت، علائم و عوارض فلت فوت]

۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ 6
-کف-پای-صاف-1.jpg

قوس کف پا چیست و چه تاثیری دارد؟

قوس کف پا حالتی انعطاف پذیر و ارتجاعی به پا می دهد و به باز یا بسته شدن وسط پای شخص کمک می کند. همچنین قوس کف پا سبب جذب شوک، حرکات ناگهانی و حفظ تعادل بدن و یکنواخت پخش کردن وزن بدن روی پا می شود.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

صافی کف پا

صافی کف پا یا عدم وجود قوس کف پا حالتی است که قوس داخل کف پای شخص صاف است که باعث می‌شود بدن بدون هیچ قوسی در ناحیه کف پا و وزن بدن را تحمل کند(در واقع هم ترازی پاها را تغییر دهند) که این اتفاق باعث می شود که بار اضافی (وزن بدن) روی پاها قرار گیرد و سبب ایجاد درد و التهاب در ناحیه زانوها و کمر شود.

همچنین عارضه باعث تشدید مشکلات در نقاطی همچون پا و مچ پای شخص هم میشود. قوس کف پا مانند یک فنر هنگام راه رفتن شخص عمل می کند و همان طور که بالاتر توضیح دادیم سبب می شود که وزن بدن با کمترین فشار در عضلات کل پا پخش شود، به همین دلیل این بیماری یعنی عدم وجود قوس کف پا یا همان کف پای صاف ممکن است منجر به این شود که مچ پای بیمار در زمان ایستادن یا راه رفتن به سمت داخل بچرخد همچنین در مواردی می تواند باعث چرخش به بیرون مچ پا هم شود.

علت کف پای صاف در بیماران چیست؟

کف پای صاف از بیماری‌های شایع است که معمولاً در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است، این عارضه در نوزادان و کودکان نوپا با شل بودن بافت نگهدارنده مفاصل پا یعنی همان تاندون ها صورت می گیرد که در اغلب موارد با بزرگتر شدن کودکان و نوزادان این بافت مهم سفت شده و به شکل قوس کف پا حالت می‌گیرد، توجه داشته باشید که این مرحله در دو یا سه سالگی کودکان صورت می گیرد.

اکثر افراد تا زمان بزرگسالی قوس کف پای آنها حالت می گیرد و یا به گونه ای شکل می گیرد اما درصدی از افراد ممکن است هرگز این قوس برای آنان تشکیل نشود. مشکلاتی همچون مشکلات ژنتیکی، ضعف قوس پا، آسیب دیدگی مچ پا یا زانو، آرتروز یا آرتروز روماتوئید و ضربه شدید که باعث ناکارآمدی یا پارگی تاندون استخوان درشت نی میشود.

بیماریهای خاص سیستم عضلانی از سیستم عصبی همچون فلج مغزی اسپینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی و همچنین بیماری تارسال کوالیشن که سبب بروز این عارضه می‌شوند را می‌توان علتهای به وجود آمدن این مشکل در ناحیه کف پای شخص برشمرد.

صافی کف پا با کهولت سن نیز تا حدود زیادی می تواند شدت بگیرد و شکل بگیرد در واقع فشار روزانه که بر روی پاها احساس می شود باعث ضعیف شدن تاندون استخوان درشت نی می شود و در نهایت باعث آسیب رسیدن تاندون‌ها و بروز صافی کف پا در بیمار شود.

این مطلب را هم بخوانید  بهترین كلينيک پا در مشهد

از دیگر مواردی که می‌تواند به بروز صافی کف پا منتهی شود می توان به چاقی و اضافه وزن اشخاص، فشار خون بالا، بیماری دیابت که بر خون رسانی تاندون ها تاثیرگذار است، بارداری خانم ها و رماتیسم های مفصلی اشاره کرد.

درمان کف پای صاف

علائم کف پای صاف در افراد چیست؟

کف پای صاف در بیماران باعث درد در نواحی مختلفی همچون کف پا، ساق پا، زانو، لگن، کمر و پایین پا می شود که ناشی از عدم وجود قوس کف پا و فشارهای آن است که سبب چرخش پاها رو به داخل می شود. در هنگام بروز این عارضه ممکن است درد تمام پا یا مچ پا یا فقط بخشی از آن را تحت تاثیر قرار دهد، در موارد زیادی داخل مچ پا لبه بیرونی پا و یا در داخل قوس پا درد احساس می شود. همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم چرخش مچ پا به طرف پایین یا همان پروناسیون بیش از حد پا منجر به درد شده در مچ پا، تاندینوپاتی میشود. سفتی پا، درد، التهاب، ناهماهنگی در پوشیدن کفش ها، احساس صافی در کف پا و عدم تعادل و توازن به ویژه اگر یک پا صاف باشد از دیگر علائم صافی کف پا می باشد.

عوارض کف پای صاف چیست؟

از عوارض شایع صافی کف پا می توان به تغییر در نحوه راه رفتن شخص اشاره کرد که همراه با آن به عدم توانایی پاها برای برقراری تعادل پاها صورت میگیرد، درد ناحیه پاها و مچ پا هم به تدریج به ناحیه کمر بیمار رسیده و بیمار دچار کمردرد شدید میشود. این دردها به دردهای عضلانی، دردهای مفصلی و التهاب تاندون ها مثل تاندینوپاتی آشیل و فاسئیت پلانتار تقسیم می شوند.تغییر در نحوه راه رفتن بیمار و نحوه قرارگیری پاها بر روی زمین در طولانی مدت منجر به اختلالات بیشتری همچون پینه های پا، میخچه پا، خمیدگی شست پا و تاول های شدید میشود.

صافی کف پا در ابعاد مختلفی عوارض متفاوتی را همراه دارد برای مثال افرادی که به صورت حرفه‌ ای ورزش خاصی را دنبال می کند اگر دچار صافی کف پا باشد، نبود قوس کف پا سبب عدم مهار شدن و جذب نشدن فشار های وارد شده به پا می شود که در نهایت باعث آسیب های شدیدتری مثل درد، ورم ساق پا و سندروم استخوان تیبیا در این موارد می شود. انحراف پا که در آن انگشتان پا و قسمت جلوی پا به سمت بیرون منحرف می شود و همینطور انحراف شست پا و انگشتان چکشی در مواردی به علت کف پای صاف ایجاد می‌شوند و از عوارض کف پای صاف بر شمرده می شوند.

درمان کف پای صاف با کفی و کفش ارتوپدی

درمان کف پای صاف چیست؟

از روش های درمانی کف پای صاف می شود به موارد زیر اشاره کرد:

دارو

استفاده از داروهایی برای کاهش درد، تورم، التهاب پا و رعایت مراقبت های بهداشتی لازم می تواند به جهت کاهش درد تاثیر گذار باشد

استراحت و کم کردن وزن

استراحت کردن به بهبود وضعیت پا خیلی کمک می کند مخصوصا اگر به دلیل استفاده بیش از حد وضعیت پای بیمار بدتر شده باشد. به‌ عنوان‌ مثال دویدن روی سطوح سفت یا ناهموار به کف پا آسیب وارد می‌کند و باعث درد بیشتر در همان ناحیه می شود. برای کسانی که ورزش یا حرفه ای را به صورت تخصصی و حرفه‌ای دنبال می کنند توصیه می شود گهگاهی برای دویدن در صورت لزوم از دستگاه تردمیل استفاده کنند. در صورت داشتن اضافه وزن بهتر است بیمار به کاهش وزن خود بپردازد چرا که هنگامی که وزن بیمار کمتر باشد میزان فشار کمتری به کف پای بیمار وارد می شود و به کاهش درد می انجامد.

این مطلب را هم بخوانید  اسکن کف پا در مشهد - هزینه اسکن پا

ماساژ

در صورت داشتن کف پای صاف ماساژ با هم‌فکری پزشک بسیار مفید است که ماساژ با یخ، بسیار پیشنهاد داده می شود برای کسانی که به این عارضه ابتلا پیدا کرده‌اند.

کفش و کفی طبی پای صاف

یکی از موثرترین و به صرفه ترین روش های درمان و البته پیشگیری برای بروز این عارضه استفاده از کفی و کفش های طبی ارتوپدی اختصاصی برای بیمار است که با توجه به ویژگی ها و شرایط خاص و نیازمندی‌های بیمار به صورت کاملاً تخصصی ساخته و طراحی می‌شود و باعث راحتی و بهبود وضعیت پا و تسکین درد پای بیمار می شود.

همانطور که می دانید پا قلب دوم همه انسان هاست که استفاده از کفی طبی مخصوص بیمار برای راحتی بیمار و احساس خوب و کاهش درد هنگام راه رفتن دویدن یا پیاده روی های طولانی بسیار موثر است. بنابراین حتی برای افرادی که دچار صافی کف پا نیستند هم استفاده از کفی و کفش های طبی ارتوپدی بسیار پیشنهاد می شود چرا که روش صد در صد تضمینی می باشد برای پیشگیری از بروز انواع مشکلات پا.

جراحی برای کف پای صاف

ناهنجاری های استخوان پا به ندرت با جراحی درمان می شوند، این روش که شامل دراوردن استخوان، حذف زائده استخوانی، جراحی های اختصاصی برای افزایش طول تاندون و پیوند استخوان می شود. جراحی می‌تواند راه درمان باشد مشکل را حل کند ولی در مواردی پیشنهاد می‌شود که آسیب پا بسیار جدی و شدید باشد.

ورزش کردن و تمرین های اصلاحی مخصوص پا

از دیگر روش های موثر که به درمان کف پای صاف کمک می کند، انجام ورزش های مخصوص کف پای صاف که شامل جمع کردن انگشتان پا، بالا بردن پاشنه پا و ورزشهای برونگرا می شود که تمرینات اصلاحی پا و ورزش به شما کمک می کند که سفتی عضلات پا را که به دلیل کاهش پای صاف ایجاد شده است را درمان کنید و به مرور زمان سبب تقویت قوس کف پای بیمار می شود.

تغییر سبک زندگی

از دیگر روش های درمانی کف پای صاف می توان به تغییر و اصلاح سبک زندگی و رعایت شیوه درست راه رفتن و استفاده از پد های محافظتی اشاره کرد.

 

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

 

درمان کف پای صاف در مشهد

با توجه به بررسی شیوه های مختلف درمان عارضه کف پای صاف محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از کفی های طبی و کفش های مناسبی یکی از موثرترین راه ها هم برای درمان و پیشگیری عارضه کف پای صاف است.

ما در کلینیک پیکره با استفاده از به روزترین دستگاه های اسکن به بررسی تخصصی ناحیه فشار در کف پای بیمار و بررسی مشکلات پا همانند صافی کف پا پرداخته و با توجه به نیاز بیمار، ناحیه درد و مشکل پای شخص به طراحی اختصاصی کفی و کفش ارتوپدی می پردازیم.

خوشبختانه شاهد رضایت، درمان و بهبود وضعیت بیماران بسیار زیادی در سنین مختلف در این زمینه بوده ایم. برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان کلینیک ما در این زمینه و تعیین وقت برای اسکن کف پا، طراحی کفی و کفش های طبی ارتوپدی اختصاصی می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶ تماس حاصل بفرمایید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


6 دیدگاه

  • امین خامسی

    ۱۶ مهر, ۱۴۰۲ در ۱۹:۳۶

    ارثی مشکل کف پای صاف داشتم و درد در زانو داشتم که مراجعه کردم و درحال استفاده هستم بسیار کارآمد بود و اصلا مثل گذشته درد ندارم با تشکر از مجموعه شما

    پاسخ

    • peykare

      ۱۶ مهر, ۱۴۰۲ در ۱۹:۵۴

      خوشحالیم که برای شما مفید بوده

      پاسخ

  • هوتن

    ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۱۶:۳۱

    کفی طبی برای پای صاف اماده هست یا باید ساخته بشه؟

    پاسخ

    • peykare

      ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۱۷:۲۸

      سلام خیر اماده نیست و کفی طبی کف پای صاف بصورت اختصاصی برای هر فرد بر اساس اسکن کف پا طراحی و سپس ساخته می شود.
      اگر ساکن مشهد هستید یا می توانید مراجعه کنید کلینیک ما خدماتی همچون اسکن پا و ساخت کفی اختصاصی را برای همه سنین انجام می دهد.

      پاسخ

  • ادیب

    ۲۳ فروردین, ۱۴۰۲ در ۱۶:۲۶

    از خیلی سال گذشته فلت فوت بودم ولی برای درمان کاری انجام ندادم الان درد زیادی در کمر و پاهای خود حس میکنم امکان بهبود هست؟در ضمن ساکن مشهد هستم

    پاسخ

    • peykare

      ۲۸ فروردین, ۱۴۰۲ در ۱۸:۲۰

      سلام برای درمان فلت فوت در مشهد میتونین با شماره کلینیک ما (۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶) تماس بگیرین و با رزرو وقت بصورت حضوری تشریف بیارین برای معاینه توسط کارشناس و سپس اقدام برای بهبود

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت کفی طبی اختصاصی