ساخت کلاه فرم دهی سر نوزاد با پرینتر سه بعدی(هلمت)

۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ 2
-فرم-دهی-سر-نوزاد-5.jpg

Helmet therapy یا کلاه فرم دهی سر نوزاد یا کلاه اصلاح فرم سر نوزاد برای اصلاح آرام شکل جمجمه نوزادان در طول زمان استفاده می شود. جمجمه نوزادان تازه متولد شده توسط صفحاتی نرم با فاصله بین هم رشد می کند و اصلا جمجمه جوش نخورده است و همانطور که کودک رشد می کند، این صفحات رشد می کنند، به تدریج سفت می شوند و به هم گره می خورند.

گاهی اوقات وقتی نوزاد در همان حالت می خوابد، صفحات نرم ممکن است یک نقطه صاف یا ظاهر ناهموار ایجاد کنند. این بیماری شایع پلاژیوسفالی نامیده می شود و برای مغز کودک شما خطرناک نیست. اگر این عارضه به خودی خود برطرف نشد، ممکن است پزشک ارتوپد تغییر موقعیت، ورزش یا کلاه درمانی را توصیه کند.

در موارد دیگر، صفحات جمجمه نوزاد خیلی زود یا به شکلی غیرعادی به هم می پیوندند. این بیماری، کرانیوسینوستوزیس، می‌تواند به درمان جراحی با یا بدون کلاه هلمت برای اصلاح شکل سر نیاز داشته باشد.

وضعیت شکل سر نوزاد

تمام مواردی که در ادامه توضیح داده می شود امکان بهبود و درمان با کلاه فرم دهی سر را دارند، بعض از این موارد:

بدشکلی پلاژیوسفالی یا شکل ذوزنقه شدن سر

یکی از شایع ترین مشکلات بدشکلی جمجمه نوزاد انحراف پلاژیوسفالی است که معمولا بعد از تولد کودک ایجاد می شود.

دلیل به وجود آمدن پلاژیوسفالی فشار زیادی است که بر سر نوزاد وارد می شود که دارای عدم تقارن در قسمت جلویی و پشتی جمجمه است. علت اصلی این بد شکلی خواباندن طولانی مدت کودک به یک جهت است زیرا بعضی از نوزادان که زودتر از موعد (۳۸ هفتگی به قبل) به دنیا آمده اند در NICU بستری شده و در وضعیتی خوابانده شود که علائم حیات دائم چک شود به همین منظور این نوع خوابیدن کودک باعث این مشکل در جمجمه نوزاد می شود.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

بیماری براکیوسفالی

این نوع بدشکلی سر نوزاد بخاطر خواباندن طولانی مدت است که باعث انحراف استخوان سر به سمت بالا می شود. این نوع انحراف بخاطر زیاد خوابیدن کودک از نیم رخ، جمجمه شیب دار شده و به صورت استاندارد همیشه طول سر بیشتر از عرض باشد که نرمال آن ۸۲ الی ۸۴ درصد است.

وقتی عرض سر را با طول تقسیم میکنیم نسبت آن باید ۰.۸۲ تا ۰.۸۴ باشد و بیماری براکیوسفالی این نسبت را برهم زده و عرض سر به صورت کاملا واضح بزرگ تر از نسبت واقعی است.

این بد شکلی به صورت عامیانه به اصطلاح سر خربزه ای یا کله خربزه نامیده می شود.

بیماری اسکفوسفالی

این نوع بیماری، سر کودک به صورت غیر طبیعی بد رشد می کند. شکل حالت جمجمه به صورت دراز و باریک رشد می کند و این انحراف بسیار کمتر از ۲ نوع قبلی در کودکان دیده می شود که اصلا جای نگرانی نبوده و به راحتی قابل درمان است.

بدشکلی سر نوزاد با توجه به بسته شدن درزهای استخوان جمجمه

در قسمت بالا به صورت کامل توضیح دادیم که بیشتر انحراف جمجمه نوزاد در اثر بسته شدن درز های استخوان کودک رخ می دهد، در جمجمه نوزاد ۴ درز وجود دارد که هر یک باید جوش بخورد و می تواند این جوش خوردن به منظور انحراف سرکودک منجر شود.

بسته شدن درز جلوی پیشانی

پیشانی برجسته در نوازدان (بدشکلی مثلثی شکل جمجمه)

این نوع بسته شدن درز جمجمه باعث برجستگی تیغه مانند در وسط پیشانی نوزاد می شود. وقتی از بالا به جمجمه نگاه می کنیم شکل سر به صورت مثلث دیده می شود.

این مطلب را هم بخوانید  جامع‌ترین مرکز ساخت بریس بلند کافو (KAFO)

برجستگی تیغه میانی پیشانی نوزاد یا بدشکلی مثلثی یا سینوستوزیس متوپیک (Metopic synostosis) نام برده می شود.

این برجستگی پیشانی نوزاد بخاطر بسته شدن درز وسط پیشانی سر نوزاد یا محدود شدن رشد جمجمه در قسمت پشتی سر باعث هدایت رشد مغز به سمت جلو پیشانی می شود.

بسته شدن درزهای جانبی جمجمه

بسته شدن این درز جمجمه باعث ایجاد برجستگی قابل مشاهده ای در یک سمت پیشانی و انحراف به سمت عقب می شود.

معمولا ابروها در دو طرف متقارن نبوده و یکی از ابروهای کودک بالاتر از مقابل دیگری است و همچنین کاسه چشم در ۲ طرف قرینه نیستند

بسته شدن درز بالای جمجمه

این نوع بسته شدن سر نوزاد باعث می شود که جمجمه دراز و باریک شود. عرض جمجمه معمولا باریک و پیشانی و پشت سر برجسته می شود.

بسته شدن درز پشت جمجمه

این انحراف به صورت قابل توجه از پشت سر به سمت داخل بوده و این نوع انحراف می تواند باعث جلوگیری از قرینگی صورت  پیشانی شود.

درمان بدشکلی سر نوزاد بدون جراحی

درمان ارتوزی بدشکلی جمجمه نوزادان با کلاه فرم دهی

زمانی که از شروع تولد نوزاد متوجه وجود انحراف در سر نوزاد شدید حتما با یک متخصص مشورت بگیرید تا وضعیت درز جمجمه چک شود. در صورت باز بودن هر یک از درزهای جمجمه باید تا ۳ ماهگی، کودک را در جهات مختلف بخوابانید.

این تغییر وضعیت خوابیدن می تواند تا حد زیادی از مشکلات بیشتر انحراف سر کمک کند اما اگر تا ۲ ماهگی اصلاح جمجمه با شکل خوابیدن برطرف نشد باید از کلاه هلمت یا کلاه فرم دهی سر نوزاد استفاده کنید. (در نظر داشته باشید که خوابیدن نوزاد به شکم اصلا کار درستی نیست به همین منظور اصلا کودک را به شکم نخوابانید)

تجویز کلاه هلمت (کلاه فرم دهی سر نوزاد) برای نوزادان ۲ ماه تا ۱۸ ماه نتایج بسیار خوبی دارد و به راحتی جمجمه کودک نسبت به روز اولیه خود بهبود پیدا می کند، این کلاه مخصوص فرم دهی سر بوده و از جنس فوم نرم و نوع خاصی از پلاستیک به صورت اختصاصی با توجه به سر نوزاد با کمک پرینتر ۳ بعدی تهیه می شود.

این وسیله آرام آرام جمجمه نوزاد را اصلاح می کند و به حالت شکل طبیعی سر نوزاد برمی‌گرداند.

عملکرد و مزایای کلاه فرم دهی سر نوزاد چگونه است؟

کلاه فرم دهی سر نوزاد یا کلاه هلمت در حقیقت برای اصلاح جمجمه نوزاد با توجه به اصول طبیعی جمجمه بوده و مزایای استفاده از کلاه فرم دهنده سر نوزاد این است که کمک می کند تا حالت سر متقارن، گرد و طبیعی به نظر برسد.

استفاده از این کلاه باعث می شود که سر نوزاد به صورت ناچیز در بعضی نقاط تحت فشار قرار گیرد تا حالت خود را به صورت طبیعی بدست آورد و تشخیص استفاده از این کلاه با متخصص است زیرا ممکن است کودک برای اصلاح جمجمه خود نیاز به عمل جراحی و سپس استفاده از کلاه فرم دهی داشته باشد.

عملکرد و مزایای استفاده از کلاه فرم دهی سر نوزاد

عواقب عدم استفاده از کلاه فرم دهی سر نوزاد چیست؟

اگر مشکل بدشکلی جمجمه کودک برطرف نشود به سرعت سر کودک جوش خورده و دیگر نمیتوان جمجمه را به صورت صحیح اصلاح کرد و زمانی که کودک بزرگ تر می شود با مشکلات اجتماعی در خیابان و مدرسه رو به رو می شود و بی اعتنایی به مشکل جمجمه کودک شاید در وهله اول مشکلی نباشد اما در بزرگسالی با احساس عدم عزت نفس مواجه می شود و هرچه نوزاد بزرگ تر می شود مشکل تغییر جمجمه بیشتر و بیشتر شده به گونه ای که دیگر سر از حالت دایره ای خود خارج شده و به شکل ذوزنقه تغییر می کند.

انواع ساخت و مراحل ساخت

حال که از انواع کلاه هلمت یا کلاه فرم دهی سر نوزاد آشنایی پیدا کردیم نوبت به ساخت و مراحل ساخت کلاه می رسد، اول از همه باید توسط متخصص ارتوپد فنی نوع ساخت و تشخیص نهایی صورت گیرد، ما در کلینیک پیکره با استفاده از اسکن ۳ بعدی این پروسه را شروع می نماییم.

اسکن ۳ بعدی به وسیله بروزترین اسکنرها انجام می شود تا دقیق ترین اندازه گیری انجام شده و همچنین کارشناس نیز این موارد را بررسی کرده تا تمام جزئیات در طراحی هلمت لحاظ شود. (عکسبرداری اسکنر اصلا ضرر ندارد و در نهایت به وسیله تصویر بدست آمده توسط اسکنر یا نمونه ۳ بعدی کلاه فرم دهی کودک ساخته می شود)

این مطلب را هم بخوانید  درمان اسکولیوز یا کژپشتی ( scoliosis)

بهترین سن برای درمان بد شکلی سر نوزاد

سن مناسب برای استفاده از کلاه فرم دهی سر نوزاد

همانطور که در قسمت بالاتر توضیح دادیم سن مناسب برای استفاده از هلمت یا کلاه فرم دهی سر نوزاد بالای دو ماه تا ۱۸ ماهگی کودک قابل استفاده بوده و در صورت تشخیص پزشک ممکن است این عدد بیشتر شود.

باید در نظر داشت که هرچه زودتر برای استفاده از کلاه فرم دهی سر نوزاد اقدام کنید مدت زمان درمان بدشکلی جمجمه کودک کوتاه تر خواهد بود و هر اندازه که نوزاد کوچک تر باشد دوره درمان کوتاه تر و اثر گذاری بیشتر خواهد بود.

میزان استفاده از کلاه مخصوص فرم دهی چقدر است؟

میزان زمان استفاده با توجه به شرایط و نیاز کودک توسط کارشناس با یک راهنمای کامل انجام می شود که برنامه هفتگی به صورت کامل توضیح داده می شود. در اکثر موارد در نهایت باید در تمام طول روز از کلاه  فرم دهی سر نوزاد استفاده کرد، توصیه متخصصان این است که در طول روز نوزاد یا کودک باید حدود ۲۳ ساعت در روز کلاه بر سرشان باشد تا کلاه تاثیرات مناسب را بگذارد اما باید بدانید که متخصص ارتوپدی فنی است که باید به شما با توجه به بد فرمی سر کودکتان اعلام کند که چه میزان کلاه باید بر روی سر کودک باشد، ممکن است تجویز متخصص این باشد که اصلا کلاه به مدت طولانی از روی سر کودک برداشته نشود.

دوره زمانی استفاده از کلاه فرم دهی سر نوزاد متفاوت است و بعد از ساخت هلمت باید معاینه بصورت دوره ای انجام شود تا بهبود در هر دوره بررسی شود.

مراقبت ها و راهنمایی

خانواده ها همیشه نگران کودکشان به خصوص در زمان بدشکلی سر کودک هستند و با نگرانی سوالات بسیار زیادی می پرسند اما اصلا جای نگرانی نیست، اگر به صورت اصولی و متناسب با ابعاد سر کلاه فرم دهی ساخته شود و اگر از کیفیت مطولب برخوردار باشد. هیچ ناراحتی و فشاری بر کودک یا نوزاد نخواهد بود. کلاه مخصوص فرم دهی به خودی خود هیچ درد یا آزاری برای کودک دلبندتان نخواهد داشت.

البته برای عواض جانبی کلاه فرم دهی سر نوزاد هیچ تضمینی وجود ندارد زیرا به هر دلیلی اگر کیفیت کلاه متناسب نباشد می تواند ضرر جبران ناپذیری به سر کودکتان یا نوزاد بزند از جمله عوارضی که ممکن است به وجود آید عبارت است از:

  • سوزش پوست سر
  • درد سر یا ناراحتی نوزاد (کودک)
  • بوی زننده از سمت سر کودک یا بوی نامطبوع

اما جای نگرانی نیست بلکه کلینیک ارتوپدی فنی پیکره می تواند تمامی نگرانی های شما را با توجه به متریال های ساخت کلاه فرم دهی (کلاه هلمت) با توجه به آخرین بروزرسانی ساخت کلاه با توجه به پرینتر ۳ بعدی را از بین ببرد

راهنمایی هایی برای استفاده با توجه به مدت زمان قرارگیری کلاه بر روی سر نوزاد وجود دارد که در لیست زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

  • از ابتدا روزی چند ساعت (حداکثر ۳ ساعت) از کلاه استفاده شود
  • مدت زمان استفاده باید آرام آرام افزایش یابد تا کودک عادت کند.
  • کلاه باید فقط برای حمام یا پوشیدن لباس در آورده شود و به هیچ عنوان تحت تجویز خودتان کلاه را باز نکنید.
  • طول مدت زمان استفاده از کلاه هلمت یا کلاه فرم دهی سر نوزاد معمولا ۳ ماه است اما باز تجویز متخصص اصل است.

نکته: در کلینیک پیکره پس از ساخت کلاه فرم دهی سر نوزاد فایل‌های راهنما برای مراقب ها، زمان استفاده و … به والدین داده می شود تا هیچ دغدغه ای در مراحل درمان باقی نماند.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

ساخت کلاه فرم دهی سر نوزاد در مشهد

انتخاب یک مرکز معتبر برای ساخت کلاه فرم دهی سر نوزاد بسیار مهم است. کلینیک ارتوپدی فنی پیکره با تخصص، تجربه و استفاده از مواد با کیفیت بالا، به والدین امکان می‌دهد تا کلاه فرم دهی سری با کیفیت و مناسب برای نوزادان خود را تهیه کنند و همچنین از مشاوره کارشناسان ما در تمام طول این پروسه استفاده نمایند. این کلاه‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت و تکامل صحیح سر نوزاد ایفا می‌کنند.

همچنین برای مشاهده نمونه کلاه فرم دهی سر نوزاد کلیک فرمایید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


2 دیدگاه

  • احمد کلات

    ۲۱ آبان, ۱۴۰۲ در ۱۶:۰۲

    سر نوزاد ما به شکل خربزه ای شده میشه عادیش کرد؟

    پاسخ

    • peykare

      ۲۲ آبان, ۱۴۰۲ در ۱۷:۰۴

      سلام روز بخیر درمان سر نوزاد خربزه ای با استفاده از کلاه اصلاح فرم سر نوزاد انجام می شود و با رعایت نکات امکان اصلاح وجود دارد. برای مشاوره جهت اقدام به اسکن از سر و ساخت هلمت کودک می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  درمان افتادگی مچ پا (علائم + درمان)