هزینه پای مصنوعی در مشهد

۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ توسط peykare2
هزینه-پای-مصنوعی-در-مشهد-1-1200x805.jpg

همانطور که می دانید افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه پا می شوند نیاز به پروتز پای مصنوعی به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته دارند. از مهم‌ترین عواملی که منجر به قطع عضو در این ناحیه می‌شوند می‌توان به وجود اختلالات عروقی، نروپاتی ها، ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری‌های سیستمیک (مانند دیابت)، تومورها و البته آسیب‌های فیزیکی مستقیمه اندام تحتانی ناشی از حوادث مختلف اشاره کرد.

انواع قطع پا و انتخاب پای مصنوعی مناسب برای رفع مشکلات پا

پای هر شخص امکان دارد از قسمت های مختلفی قطع شده باشد به همین دلیل پای مصنوعی نیز با توجه به محل قطع شدگی پا برای بیمار ساخته و طراحی می شود.

انواع قطع شدگی پا را می توان به دسته بندی های زیر تقسیم کرد:

  • قطع عضو زیر زانو
  • قطع عضو کل زانو
  • قطع عضو بالای زانو
  • قطع عضو مفصل ران
  • قطع عضو روی زانو
  • پارشیال فوت (قطع عضو بخشی از پا )
  • سایم (قطع عضو در مفصل مچ پا)
  • ترانستیبیال (قطع عضوه زیر زانو)
  • ترانسفمورال (قطع عضو بالای زانو)
  • در مواردی قطع عضو کامل اندام تحتانی در سطوح مفصل لگن

که رایج ‌ترین آنها قطع عضو، از نوع ترانستیبیال و ترانسفمورال می باشد. هر پروتز پای مصنوعی نیاز به یک پنجه پروتزی دارد که با هدف تقلید عملکرد طبیعی پا هنگام حرکت، طراحی می‌شود. برای رسیدن به این هدف پنجه پروتزی شوک وارده هنگام ضربه به پاشنه پا را جذب و ثبات را در حالت نیمه ایستاده ایجاد کرده و همچنین اهرم انگشتان پای سالم را، هنگام بلند کردن پا نگه می‌دارد. این ویژگی‌ها موجب می ‌شود تا کاربر به راحتی و آرامی بتواند روی پای خود حرکت کند.

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم امکان دارد پا از قسمت های مختلفی قطع شده باشد. به همین علت ساخت پای مصنوعی نیز با توجه به محل قطع شدگی پا مختص بیمار ساخته و طراحی می شود.

انواع پای مصنوعی

پای مصنوعی انواع گوناگون دارد، از پروتز های مقدماتی که تا پاهای مصنوعی هوشمند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. بهره‌ گیری از فیزیوتراپی و کار درمانی برای آموزش چگونگی انجام دادن وظایف روزمره در خانه یا محل کار جهت جلوگیری از اسیب دیدگی بیشتر بسیار موثر خواهد بود. نکته حائز اهمیت در ارتباط با شروع فرایند استفاده از پروتز پای مصنوعی این است که این فرایند معمولا چند هفته پس از جراحی آغاز می شود.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

نحوه عملکرد پای مصنوعی

پای مصنوعی از مواد سبک و در عین حال مقاوم ساخته می شود. بسته به محل قطع عضو ، ممکن است ساق، مفاصل عملکردی زانو و مچ پا را داشته باشد یا نداشته باشد. سوکت، یک قالب دقیق از اندام باقی مانده شما می باشد که به خوبی روی اندام قرار می گیرد و به اتصال پای مصنوعی به بدن کمک می کند. و نقش موثری در زمینه سوار شدن روی اندام بیمار دارد. سیستم تعلیق، در ارتباط با این است که پروتز چگونه از طریق مکش آستین ، سوسپانسیون خلاء یا قفل دیستال از طریق سنجاق یا بند محکم بماند.

این مطلب را هم بخوانید  اقدامات قبل از قطع عضو تا زمان ساخت پروتز

انواع پروتز پای مصنوعی و کاربردهای آن با بیمار:

با توجه به نوع نیازمندی، سبک زندگی و هدف از استفاده پروتز اندام تحتانی، طیف وسیعی از انواع مختلف پروتز اندام تحتانی وجود دارد. مواد و اجزایی که در ساخت پروتز پای مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس مواد سبک با مقاومت بالا هستند مانند تیتانیوم، آلومینیوم، فیبر کربن و رزین‌ های پلی‌ استر که فرد وزن اضافی از پروتز دریافتی را در کم ‌ترین حد ممکن احساس کند و همینطور در زمینه ی توان بخشی به بیمار کمک کتد.

پروتز مناسب، نقش قابل‌ توجهی در بازگشت فرد به زندگی عادی و کسب عملکرد طبیعی دارد. سایر عواملی که در انتخاب مناسب ترین پروتز پا می‌توانند نقش تعیین‌ کننده داشته باشند عبارت ‌اند از سن، جنسیت، وزن، شغل و سطح تحرک فرد دریافت کننده می باشد.

آنچه باید درباره ی پروتز زیر زانو بدانیم:

پروتز زیر زانو جایگزینی مناسب و موثر برای پای قطع شده در این ناحیه می باشد. از آنجایی که در قطع عضو زیر زانو است، فرد توانایی قدم برداشتن را همچنان دارد. این نوع پروتز شامل یک سوکت، لاینر، پیلون و پای مصنوعی بوده که به صورت کاملا سفارشی برای بیمار ساخته می شود. گاهی اوقات پای مصنوعی زیر زانو ممکن است از اجزای دیگری مثل اسلیو یا مهار کننده تشکیل شود که این بستگی به سیستم تعلیق مورد استفاده برای آن بیمار دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره ساخت پروتز زیر زانو کلیک فرمایید.

پروتز پای مصنوعی چه بخش هایی دارد؟

پروتز پای مصنوعی تشکیل شده از بخش هایی مثل سیستم تعلیق‌‌، سوکت لاینر و Shin tube تشکیل شده است.

مراحل ساخت پروتز زیر زانو

مراحل ساخت پروتز پای مصنوعی

شروع این روند به عدم ایجاد حساسیت در اندام، هنگام استفاده از سوکت پروتز نیز کمک خواهد کرد. پس از جراحی، اندازه و شکل اندام بیمار متغییرمی باشد. شرینکر در پروتز به ثابت شدن زودتر اندام کمک می کند تا هنگام انتخاب و فرایند سوار شدن پروتز بر روی بدن بیمار راحت تر باشد.

لاینر و قالب گیری

گام بعدی این روند، متناسب سازی بیمار با لاینر است. لاینر یک واسط نرم می باشد که روی پوست بیمار و قبل از سوکت قرار می گیرد. لاینر، باعث جذب نیروهایی است که هنگام راه رفتن در پروتز ایجاد می شود. که سبب جلوگیری از آسیب رسیدن به اندام باقیمانده و امکان استفاده طولانی تر از پروتز را برای بیمار فراهم می کند. لاینرها به صورت سفارشی و یا OTS در دسترس می باشند. اگر اندام باقیمانده به شکل غیر معمول یا بسیار استخوانی باشد، از آسترهای سفارشی نیز استفاده شود. در این روش شکل اندام بیمار از طریق گچ یا اسکن شناسایی و به کمک اسکنر ساخته می شوند.

سوکت های تشخیصی

اولین سوکت مصنوعی که بیمار دریافت خواهد کرد، سوکت تشخیصی می باشد که این سوکت از پلاستیک شفاف و با استفاده از روش تعلیق مناسب (پین یا قفل، وکیوم بالا، مکش) ساخته و به صفحه ای وصل می شود. از قطعاتی، همچون آداپتورها و پیلون ها، برای اتصال قسمت پایین سوکت به پا مصنوعی استفاده می شود. برای شروع از سوکت پلاستیکی تشخیصی، استفاده می شود زیرا ممکن است لازم باشد قسمت هایی از سوکت اصلاح شود، تا به اندام بیمار به طور مناسب متصل شود.

 

سوکت لمینیت ( نهایی )

هنگامی که حجم اندام ثابت و سوکت پروتز تشخیصی، به خوبی متناسب با بیمار شد، می توانیم آن را به سوکت لمینت یا نهایی تغییر دهیم. سوکت لمینت از فیبر کربن ساخته می شود، به این معنی که بسیار سبک تر از سوکت پلاستیکی می باشد. از مقاومت بالاتری نیز برخوردار است. همچنین از دیگر ویژگی های آن، می توان به دوام بالای آن اشاره نمود. بیمار این امکان را دارد که با توجه به سلیقه خود، ظاهر سوکت را به صورت سفارشی یا رنگی انتخاب کند. پروتز پا چندین بار توسط بیمار امتحان می شود . تنظیم ارتفاع و تنظیمات دیگر نیز در این حین توسط متخصصین و کارشناسان همین رشته در کلینیک تخصصی فنی ارتوپدی پیکره انجام می شود.

این مطلب را هم بخوانید  بهترین نوع پروتز پنجه پا (طراحی و ساخت)

ویژگی بهترین پروتز پای مصنوعی

  • تناسب با سوکت مناسب آغاز می شود.
  • یک لاینر عالی بسیار کمک کننده و تاثیر گذار است.
  • لاینر فشارها را در سوکت توزیع می کند تا یک تناسب دقیق و راحت را ایجاد نماید و با فعالیت بیشتر فرد، راحتی را مضاعف و اتصال را افزایش دهد.
  • بهره وری از حالت فنری که بسیار کاربردی می باشد و باعث ایجاد سیستمی فنر گونه به جهت راه رفتن طبیعی تر فرد می شود .

برای اطلاعات بیشتر درباره ساخت پای مصنوعی کلیک فرمایید.

 هزینه پای مصنوعی در مشهد

پروتز پای مصنوعی به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. فاکتور مهم در اینجا، کیفیت پروتز استفاده شده است. همانطور که بالا تر گفته شد پروتز بر اساس شرایط فردی بیمار و نیازهای آن ساخته می شود که این موارد بر هزینه نهایی تأثیر خواهد گذاشت.

به همین دلیل قیمت پای مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  • ناحیه قطع عضو پا از مهم ترین عوامل روی هزینه نهایی نوع قطع عضو پا است اینکه فرد قطع عضو از بالای زانو، زیر زانو و مچ پا و پا باشد با توجه به قطعات مصرفی در آنها قیمت های متفاوتی خواهند داشت.
  • نوع قطعات به کار رفته در پروتز پا می باشد و تاثیر بسزایی دارد.

لازم به ذکر است که برای ساخت پروتز پا در هر سطح از قطع عضو انجمن علمی ارتز و پروتز ایران تعرفه مشخصی برای پروزیست تعیین کرده است ک طبق آن محاسبه می شود.

هزینه پروتز زیر زانو (همراه با ساخت سوکت)
پروتز زیر زانو با قطعات ایتالیایی (پنجه غیر کربنی) از ۵۵ الی ۶۵ میلیون تومان
پروتز زیر زانو با قطعات آلمانی (پنجه غیر کربنی) از ۶۵ الی ۸۵ میلیون تومان
پروتز زیر زانو با قطعات آمریکایی (پنجه غیر کربنی) از ۸۵ الی ۱۲۰ میلیون تومان

 

هزینه پروتز بالای زانو (همراه با ساخت سوکت)
پروتز بالای زانو با قطعات ایتالیایی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۰۰ الی ۱۲۵ میلیون تومان
پروتز بالای زانو با قطعات آلمانی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۳۰ الی ۱۶۰ میلیون تومان
پروتز بالای زانو با قطعات آمریکایی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۶۰ الی ۱۹۰ میلیون تومان

 

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

 

ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی

کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز پیکره  با چندین سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی در مشهد همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره و تعیین وقت با شماره  ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶  در ارتباط باشید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

2 دیدگاه

  • ایلیا

    ۲۴ بهمن, ۱۴۰۱ در ۰۵:۰۷

    ساخت پای مصنوعی هوشمند با پای مصنوعی زیبایی متفاوت هست؟

    پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی ، ارائه کلیه خدمات مربوط به ارتز و اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش و کفی طبی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  اقدامات قبل از قطع عضو تا زمان ساخت پروتز