درمان هالوکس والگوس (درمان انحراف انگشت شست)

۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ 0
-هالوکس-والگوس.jpg

ممکن است با کمی توجه به شست پای خود، متوجه انحراف شست پا از ناحیه مفصل شده باشید. به انحراف مفصل استخوان انگشت شست پا هالوکس والگوس می‌گویند.

انحراف انگشت زمانی اتفاق می‌افتد که انگشت شست پا به یک طرف انحراف پیدا کرده و باعث تورم در ناحیه مفصل شست پا شود. زمانی که انحراف در ناحیه مفصل شست پا ایجاد می‌شود، قرمزی، تورم مفصلی و در موارد شدید همراه با درد خواهد بود.

در ابتدا شاید انحراف شست پا یا بونیون تنها متورم و قرمز باشد؛ اما کم‌ کم درد به سمت شما خواهد آمد و حتی برای خرید کفش مناسب نیز دچار مشکل شوید، این نوع بیماری معمولا در بانوان و دختران شایع‌تر از آقایان است، دلیل این مشکل در ناحیه مفصل به‌خاطر کفش‌های بی کیفیت و تنگ، ایستادن طولانی مدت، فشار زیاد وارد شدن به شست پا در حین راه رفتن و یا در موارد بیشتر ژنتیک است.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

دلایل ایجاد هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

برای پاسخ دادن به علت ایجاد هالوکس والگوس کاملا توسط متخصصان مشخص نیست؛ اما با توجه به بررسی ها و پژوهش های انجام شده مشخص شده است که بعضی از پاها به‌خاطر ژنتیک‌های فرد باعث ایجاد انحراف شست پا می‌شود، یعنی با وجود مشکل ژنتیکی و همراه با فشار غیرطبیعی وارد شده به مفصل شست پا که با نام متاتارسوفالانژیال شناخته می شود عامل اصلی هالوکس والگوس است.

علت های انحراف انگشت شستفشار زیاد و غیرطبیعی را می توان به پوشیدن کفش بسیار تنگ مرتبط دانست که معمولا بانوان این نوع کفش ها را بیشتر از آقایان می پوشند و به همین دلیل است که این نوع بیماری در بانوان شایع‌تر از آقایان است.

اما دلایل دیگری نیز وجود دارد از جمله:

  • نوروپاتیک
  • ژنتیکی
  • علت زمینه‌ای مثل کف پای صاف
  • مشکل عصبی
  • روماتیسم

راه‌های تشخیص هالوکس والگوس

برای تشخیص انحراف شست پا باید به کارشناس ارتوپدی فنی یا دکتر ارتوپدی مراجعه کنید تا به‌صورت کامل متوجه این نوع مشکل شوید، اگر به سرعت مشکل انحراف مفصل شست پا را حل کنید نیاز به هزینه های زیاد مثل جراحی را ندارید و به راحتی می‌توانید اقدام به جلوگیری از پیشرفت و درمان کنید، کلینیک ارتوپدی فنی پیکره می تواند به شما در مشاوره و راه های تشخیص و درمان هالوکس والگوس یا انحراف شست پا کمک کند.

هم اکنون می توانید با متخصصان ارتوپدی فنی پیکره تماس  یا وقت ملاقات مشخص کنید.

آدرس کلینیک ارتوپدی فنی پیکره: مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷

عوارض هالوکس والگوس

ممکن است از نظر شما انحراف شست پا آنچنان مشکل حساب نشود و یا اینکه احساس می کنید چون چند سال از انحراف شست پا می گذرد دیگر ارزش ندارد که برای درمان به متخصص مراجعه کنید اما اشتباه نکنید.

این مطلب را هم بخوانید  اسکن و پرینت سه بعدی برای ساخت ارتز و پروتز

عوارض های زیادی چون درد، مشکلات حرکتی و … ایجاد می شود اما شایع ترین نوع عوارض هالوکس والگوس عبارت است از:

بورسیت (Bursitis)

زمانی که کیسه های کوچک مایع که حالتی بالشتی دارند بین استخوان، تاندون و عضلات است ملتهب شود درد بسیار زیادی در ناحیه شست پا رخ می دهد پس باید تا قبل از التهاب اقدام به درمان کرد.

همرتو

انگشت چکشی یا همرتو نوعی خمیدگی غیر طبیعی است که منجر به درد و فشار زیاد به انگشت شست پا می شود.

متاتارسالژیا

این نوع عارضه باعث ایجاد درد و التهاب در قسمت توپی شکل پا می شود و درد واقعا زیادی دارد.

شکل ظاهری انحراف انگشت یا هالوکس والگوس

راه های درمان انحراف شست پا یا هالوکس والگوس

راه های زیادی برای درمان انحراف شست پا وجود دارد، در ابتدا باید گفت راه های درمانی بسیار ساده هستند و هدف اولیه این روش ها جلوگیری و بدتر شدن و در مرحله بعد درمان مشکل است و خیلی کم پیش می آید که کار به جراحی برسد. با توجه به این که پا یکی از مهم ترین عضو های بدن شما است به همین منظور سلامتی آن در اولویت است و حتما هرچه زودتر اقدام به درمان انحراف شست پا کنید. نکته بسیار مهم در درمان این مشکل که باید بدانید دو مورد زیر است:

  • درمان در سن کمتر و تا زمانی که مشکل حاد نشده سریع‌تر انجام می شود و همچنین تاثیر بیشتری دارد
  • انحراف انگشت ثابت نیست و اگر درمان نشود به‌مرور بیشتر می‌شود.

برای راه های درمان انحراف مفصل شست پا به صورت مفصل توضیح دادیم که می توانید در قسمت زیر مطالعه کنید.

اسپیلنت انحراف انگشت

اتل یا اسپلینت هالوکس والگوس یکی از راه های بسیار راحت برای درمان پای زیبای شماست، همانطور که در هنگام شکستگی ما از اتل استفاده می کنیم در زمان هالوکس والگوس هم از اتلی با ظاهری کمی متفاوت که مناسب انحراف شست پا است استفاده می کنیم و به مرور زمان با توجه به تجویز متخصص ارتوپدی فنی پیکره می توانید از آن با توجه به زمان مشخص شده توسط کارشناس استفاده کنید.

کفی اختصاصی

کفی اختصاصی زمانی ساخته می شود که متخصص ارتوپدی فنی احساس کند در کنار اسپیلنت نیاز به یک مکمل دارید تا تاثیر بیشتری داشته باشند. طراحی و ساخت کفی اختصاصی براساس اسکن پای فرد و فشار کف پا انجام می شود که در آن به طور کامل تعادل فشار در پا را تنظیم کرده و پا را در بهترین حالت قرار می دهد. این نوع درمان به خصوص برای افرادی که زمان زیادی بیرون از خانه هستند کاربرد دارد تا در کنار کاهش درد، درمان آنها نیز انجام شود.

کفش ارتوپدی (پنجه پهن)

ساخت کفش ارتوپدی معمولا زمانی توسط کارشناس ارتوپدی فنی یا دکتر ارتوپد تجویز می شود که نیاز به کفش مناسب نیز با توجه به وضعیت فرد وجود دارد و در داخل کفش ارتوپدی کفی اختصاصی استفاده می شود تا علاوه بر تنظیم فشار در کف پا نوع کفش نیز استاندارد بوده و با پنجه پهن امکان استفاده از اسپیلنت به راحتی برای شما فراهم بوده و حتی در بعضی موارد که مشکل حاد است شاید فرد نتواند کفش مناسب در بازار تهیه کرده که کفش های ارتوپدی با توجه به ویژگی های خاص خود برای فرد به صورت اختصاصی ساخته می شوند.

این مطلب را هم بخوانید  ساخت بریس کایفولوژیک (درمان قوز کمر)

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در کلینیک ارتوپدی فنی پیکره انجام نمی شود اما در زمان رزرو وقت، اگر کارشناس متوجه شود که شما نیاز به فیزیوتراپی دارید شما را راهنمایی کرده برای مراجعه به فیزیوتراپ تا در کنار روش درمانی خود با فیزیوتراپی روند را سرعت بخشیده و درد را کاهش دهید.

جراحی

جراحی در کلینیک ارتوپدی فنی پیکره انجام نمی شود اما این حالت بسیار کم اتفاق افتاده و در موارد بسیار معدود منجر به جراحی می شود اما اگر توجهی به انحراف شست پا نشود و اجازه دهیم مدت زمان طولانی این انحراف با ما باشد متاسفانه باید اقدام به جراحی مفصل شست پا کنیم به همین منظور قبل از رسیدن به مرحله جراحی حتما به متخصصان ارتوپدی فنی پیکره مراجعه کنید.

اسپیلنت هالوکس والگوس

سوالات متداول

چگونه اسپیلنت‌ انحراف انگشت، بهبود وضعیت هالوکس والگوس را تسریع می‌کنند؟

اسپیلنت‌ها با کنترل حرکت انگشت و تثبیت پا، به تصحیح وضعیت هالوکس والگوس کمک می‌کنند.

آیا کنترل وزن نقشی در بهبود وضعیت هالوکس والگوس ایفا می‌کند؟

بله، کنترل وزن می‌تواند بر بار موضعی پا و تشدید هالوکس والگوس تأثیرگذار باشد.

آیا درمان‌های غیرجراحی می‌توانند به طور کلی از پیشرفت و بهبود دائمی در موارد هالوکس والگوس منجر شوند؟

بله، درمان‌های غیرجراحی، به‌خصوص با استفاده از اسپیلنت، کفی اختصاصی و کفش ارتوپدی، می‌توانند بهبود دائمی و کاهش علائم هالوکس والگوس را ارتقا دهند، اگر به درستی و به صورت منظم استفاده شوند.

آیا این مشکل در هر دو پا یکسان انحراف پیدا می کند؟

خیر، ممکن است یک پا بیشتر بوده و پای دیگر کمتر بوده.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

درمان هالوکس والگوس در مشهد

همان طور که در متن درمان هالوکس والگوس یا درمان انحراف شست پا در سایت کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مطالعه کردید راه های بسیار کم هزینه و ساده ای برای اقدام به سلامت پای زیبایتان وجود دارد، پا قلب دوم بدن انسان است و چه بسا اگر اقدام به درمان نکنیم درد های شدیدی برای ما رخ می دهد به خصوص بانوان که اگر مشغول کار باشند باید دائم روی پاهای خود بایستند یا خانم های خانه داری که در آشپزخانه مشغول پختن غذای خوشمزه برای خانواده خود هستند، اگر درد شدید در ناحیه پا رخ دهد ممکن است اقدامات لازم برای فعالیت‌های روزانه و مهم ما از بین برود و این ناتوانی باعث ایجاد ناراحتی و سرخوردگی برای خود ما ایجاد شود.

پس درمان انحراف شست پا را جدی بگیریم و با یک اتل، کفی اختصاصی یا کفش ارتوپدی با کمک تیم متخصص ارتوپدی فنی پیکره راه را برای پای سالم و انگشتان زیبا هموار سازیم.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  خار پاشنه چیست؟ و درمان های خار پاشنه