طراحی و ساخت کفش ارتوپدی (کاربرد و مزایا)

۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ 0
-کفش-ارتوپدی.jpg

در عرصه کفش‌سازی، راحتی و سلامتی پا باید همدست با یکدیگر باشند. این موضوع به ویژه زمانی درست است که به کفش‌های ارتوپدی مراجعه می‌کنیم. ساخت کفش ارتوپدی با توجه به مشکل فرد در اکثر موارد برای اصلاح یا درمان استفاده می شود و شامل ترکیبی از تخصص، هنر و درک عمیق از بدن انسان است. در این مقاله، ما به دنیای جذاب ساخت کفش ارتوپدی و بررسی فرآیند، مزایا و موارد دیگر پرداخته‌ایم.

فهرست مطالب

کفش طبی ارتوپدی چیست؟

کفش طبی ارتوپدی دارای بالاترین میزان راحتی پا برای ما هستند و هدف از کفش ارتوپدی این است که که در کنار راحتی و بهبود درد از مشکل مورد نظر جلوگیری نماید.

افراد می توانند با مراجعه به مراکز ارتوپدی فنی،‌ کفش ارتوپدی را سفارش دهند و نیاز به اسکن پا برای ساخت کفی اختصاصی نیز می باشد. دلیل استفاده از کفش و کفی سفارشی این است که در بعضی از موارد شخص فقط مشکل احساس ناراحتی و درد ندارد بلکه با شرایط، مشکلات و ناهنجاری زیادی در ناحیه پا درگیر باشد و نیاز به کفش طبی مخصوص دارد. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کفش ارتوپدی برای کوتاهی
  • کفش ارتوپدی برای دیابت
  • کفش ارتوپدی برای اصلاح
  • کفش ارتوپدی برای چرخش در کف پای صاف
  • و غیره

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

اهمیت کفش‌های ارتوپدی

کفش‌های ارتوپدی برای افرادی با شرایط مختلف پا یا افرادی که به دنبال اصلاح یا درمان پاهای خود هستند، طراحی شده‌اند. این کفش‌های ویژه به دقت ساخته شده‌اند تا درد را کاهش دهند، قامت را بهبود بخشند و پیشرفت در حرکت‌های بدنی را ایجاد کنند. همچنین در این کفش‌های ارتوپدی محافظ از پا بسیار بیشتر از سایر کفش های عادی می باشد.

ویژگی و مزایای کفش ارتوپدی

مزایای کفش‌های ارتوپدی

کفش‌های ارتوپدی مزایای متعددی ارائه می‌دهند که آنها را به یک سرمایه هوشمندانه برای افرادی که به دنبال راحتی و شیکی هستند تبدیل می‌کند. برخی از مزایا عبارتند از:

  • کاهش درد: کفش‌های ارتوپدی درد مرتبط با شرایط پا را کاهش می‌دهند و روزمرگی را راحت‌تر می‌کنند.
  • بهبود قامت: کفش‌های ارتوپدی صحیح قامت را بهبود می‌بخشند که منجر به بهبود کلی سلامتی می‌شود.
  • ماندگاری: مواد با کیفیت بالا و دست سازی دقیق تضمین می‌کنند که کفش‌های ارتوپدی تا مدت زمان طولانی ماندگار باشند.
  • پایداری عالی: همیشه می توان به راحتی تعادل و بیماری را حل کرد
  • سهولت راه رفتن: دیگر نگران پیاده روی با درد را نخواهید داشت.
  • تحرک بهتر: زمانی که کفش شما عالی می شود قطعا تحرک شما هم بیشتر می شود.
  • گردش خون مناسب
  • فرصتی برای بهبود یا ترمیم عارضه های پا

ویژگی‌های کفش ارتوپدی

کفش‌های ارتوپدی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای افرادی با عارضه یا ناهنجاری های زیادی مانند: دیابتی و… شناخته می‌شوند. این کفش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که برای پاهای حساس این افراد مناسب هستند. مهمترین ویژگی‌های کفش ارتوپدی شامل موارد زیر می‌شود:

کفش طبی با پاشنه قوی

ممکن است بیمار به صورت مداوم به زمین برخورد کند که این جور موارد کفش هایی مناسب است که بتواند تعادل فرد را افزایش دهد و فرد در حین راه رفتن بتواند تعادل خود را حفظ کند به همین منظور باید کفش طبی با پاشنه قوی را تهیه کند

کفش طبی زبانه ضربه گیر

زمانی که بیمار دچار پینه شده باشد باید از این نوع کفش که پد اضافه دارد استفاده کند، پد اضافه تر در زبانه کفش باعث کم شدن میزان فشار بر روی پا و پینه پا می شود.

قدک محکم

در کفش های ارتوپدی قدک کفش بسیار محکم بوده و به خوبی پا را پوشش می دهد حتی بعضی از افراد به این مدل کفش ها قدک آهنین نیز می گویند.

این مطلب را هم بخوانید  ساخت کفی طبی اختصاصی

استفاده از کفی های اختصاصی

کفی اختصاصی در کفش ارتوپدی استفاده  می شود که با توجه به اسکن پای هر فرد طراحی و ساخته می شود که اثر بخشی کفش و کفی در کنار یکدیگر بسیار بیشتر می شود.

عمق استاندارد برای کفش اختصاصی

در کفش ارتوپدی عمقی استاندارد لحاظ می شود تا کفی به خوبی در آن قرار گیرد.

کفه‌های نرم و پرسینیل

کفش ارتوپدی باید دارای کفه‌های نرم باشند که از ضربه‌ها به پاها جلوگیری کنند. این کفش‌ها معمولاً از جنس پرسینیل ساخته می‌شوند که از جذب فشارهای زیاد جلوگیری می‌کند.

سر پاهای قابل تنظیم

کفش‌های ارتوپدی باید دارای سرپاهای قابل تنظیم باشند تا به افراد امکان تنظیم مناسب کفش برای پاهای خود را بدهند.

نگهداری محکم پا

کفش‌های ارتوپدی باید حرکت پا را محدود کرده تا از ایجاد بعضی مشکلات جلوگیری نماید و اجازه اصلاح به پا داده شود.

مراحل و روش ساخت کفش ارتوپدی

روش ساخت کفش های طبی

ساخت کفش های طبی نیاز به دقت و دانش خاص دارد. در ادامه به چند مرحله اصلی در ساخت این نوع کفش ها می‌پردازیم:

۱. مشاوره با کارشناس

در ابتدا، باید با یک دکتر ارتوپد یا کارشناس ارتوپد فنی مشورت کنید. هر دو توانایی تشخیص مشکلات شما و نیازهای خاصتان را دارند که در صورت نیاز به شما کفش ارتوپدی را توصیه کنند.

۲. انتخاب مدل و رنگ کفش

شما می توانید با پوشیدن کفش های تست، اسکن پا و اندازه گیری انجام شده توسط کارشناس سایز دقیق را تعیین کرده و سپس با نظر کارشناس مدل های مناسب را انتخاب نمایید.(انتخاب رنگ در کفش های ارتوپدی اختیاری و با توجه به چرم بودن مقدار بسیار کمی روشن یا تیره بودن طبیعی می باشد)

۳. انتخاب مواد مناسب

در ساخت کفش های ارتوپدی، انتخاب مواد مناسب بسیار مهم است. از موادی مانند چرم طبیعی یا مواد تنفسی استفاده می‌شود تا پوست پا تا حد امکان تنفس کند و از التهاب‌ها جلوگیری شود.

۴. طراحی مناسب

طراحی کفش های ارتوپدی باید با توجه به ساختار پای انسان باشد. قسمت‌های مختلف کفش مانند قسمت پنجه، قوس پا و انگشتان به طور مطلوبی طراحی می‌شوند تا به پاها پشتیبانی کافی داده شود. همچنین از کفی اختصاصی در این کفش ها استفاده  می‌شود که طراحی آن با توجه به اسکن فشار در پا طراحی می شود و تاثیر کفش را بهبود می‌بخشد.

۵. دوخت و اتصال قطعات

دوخت کفش های طبی ارتوپدی باید با دقت بالا انجام شود. اتصال قطعات و درزها باید محکم باشند تا کفش در معرض سایش و فشار معمولی استفاده‌کننده دچار مشکل نشود.

۶. تست و کنترل کیفیت

کفش های ارتوپدی باید پس از ساخت تحت تست‌های کیفیت قرار گیرند. این تست‌ها شامل بررسی دقت دوخت، پشتیبانی از پا، و مقاومت در برابر سایش می‌شود. در نهایت کفش توسط کارشناس تحویل داده شده و توسط بیمار تست می شود تا احساس راحتی فرد بررسی شود.

دلایل نیاز به کفش ارتوپدی

موارد استفاده از کفش ارتوپدی

این موارد بسیار متفاوت هستند و با توجه به تشخیص کارشناس برای نیاز به استفاده از کفش ارتوپدی هستند. بعضی از این موارد:

کفش ارتوپدی کوتاهی

در افرادی که دچار کوتاهی هستند با توجه به مقدار کوتاهی که توسط اسکنوگرام به صورت دقیق مشخص شده است کارشناس این کوتاهی را با توجه به مقدار آن در کفش و کفی اختصاصی لحاظ کرده تا فرد به حالت عادی برگشته و تراز بدنی خود را بهبود دهد.

کفش ارتوپدی برای دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که می‌تواند بر اندام‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به دیابت معمولاً با مشکلاتی مانند دیابتی نوروپاتی (تخته‌نارویی دیابتی) و دیابتی پروآرتریت (افزایش فشار خون در عروق) مواجه می‌شوند. این عوارض می‌توانند به طور مستقیم به پاها و اندام‌های پایینی آسیب بزنند. در طراحی و ساخت کفش و کفی اختصاصی برای این افراد باید حداکثر دقت بکار برده شود تا از ایجاد مشکلاتی همچون ایجاد زخم و عدم راحتی فرد جلوگیری شود.

یکی از مشکلات افراد دیابتی، تورم پاها است. بنابراین، کفش‌های ارتوپدی دارای قسمت بالایی قابل تنفس هستند تا به پاها اجازه دهند تا به خوبی تنفس کنند و تورم را کاهش دهند.

کفش ارتوپدی برای کف پای صاف

در افرادی که مشکل کف پای صاف دارند ممکن است فرد دچار چرخش نیز باشد و در صورت نیاز کارشناس در کنار کفی اخصاصی به فرد توصیه می کند برای محافظ از پا و اثر بخشی بیشتر از کفش ارتوپدی استفاده نمایند.

ساخت کفش ارتوپدی برای کودکان

تفاوت کفش معمولی با کفش ارتوپدی

تفاوت های بسیاری وجود دارد که بسیاری از این تفاوت ها براساس نیاز فرد متفاوت هستند بعضی از این موارد شامل:

این مطلب را هم بخوانید  اسکن کف پا در مشهد - هزینه اسکن پا

۱. پشتیبانی از قوس پایی

یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین کفش اصلاحی و کفش عادی، پشتیبانی از قوس پایی است. کفش اصلاحی دارای طراحی خاصی است که قوس پایی فرد را به درستی پشتیبانی می‌کند. این کفش طبی برای کسانی که کف پای صاف و یا کسانی که قوس بسیار زیادی در ناحیه کف پا دارند بسیار مناسب است و می توان با این کفش، درد ناشی از کف پا را در حین پیاده روی کاهش داد و فرد با ثبات لازم پیاده روی و یا فعالیت های مختلف خود را بدون مشکل انجام دهند.

۲. فضای بیشتر برای پنجه‌ها

زمانی که کفش های تنگ بسیار زیادی پوشیده می شود انگشتان پا در معرض شدید انحراف و مشکلات استخوانی و… قرار می گیرند که این مشکل برای خانوم ها بسیار شایع هست به همین منظور باید کفش ارتوپدی تهیه کنند.

این نوع کفش ها معمولاً دارای فضای بیشتری در قسمت پنجه‌ها است. این فضا به پنجه‌ها اجازه می‌دهد که به طبیعت خود حرکت کنند و از تنگی و فشار جلوگیری می‌کند. این امر به افراد با مشکلات پنجه‌ها کمک می‌کند.

۳. ساخت برای مشکلات خاص

کفش اصلاحی برای مشکلات خاص پایی ساخته می‌شود. این به معنای آن است که هر کفش اصلاحی به‌طور دقیق برای مشکلات انفرادی ساخته می‌شود. از جمله مشکلاتی که ممکن است در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • تغییرات در قوس پایی
  • مشکلات پنجه‌ها
  • مشکلات پشت‌پا
  • مشکلات ناخن پا

۴. درک آناتومی پا

برای ساخت کفش ارتوپدی ایده‌آل، بررسی دقیق آناتومی پا ضروری است و باید ساختار پیچیده پا را درک کنند، از جمله قوس‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها. این دانش پایه‌ای جهت ایجاد کفش‌هایی است که پشتیبانی بهینه ارائه می‌دهند.

جنس ساخت کفش اصلاحی

یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت کفش اصلاحی، جنس ساخت آن است. جنس مورد استفاده در ساخت کفش اصلاحی می‌تواند تأثیر زیادی بر راحتی و عملکرد کفش داشته باشد.

۱. چرم طبیعی

یکی از جنس‌های محبوب برای ساخت کفش اصلاحی چرم طبیعی است. این نوع چرم دارای خواص خاصی است که مناسب برای ایجاد کفش‌های اصلاحی می‌باشد. چرم طبیعی نرم و انعطاف‌پذیر است، اما به عینه محکم بودن لازم را ارائه می‌دهد.

۲. مواد ترکیبی

علاوه بر چرم طبیعی، برخی کفش‌های اصلاحی از مواد ترکیبی نیز ساخته می‌شوند. این مواد معمولاً شامل پلاستیک‌های مهندسی شده و مواد سنتتیکی می‌شوند. انتخاب مواد ترکیبی بستگی به نیازهای فردی و شرایط پایی دارد.

قیمت کفش‌ ارتوپدی در مشهد

قیمت و ساخت کفش‌ ارتوپدی در مشهد

یکی از اطلاعات مهم برای هر فردی که قصد خرید کفش‌های ارتوپدی دارد، قیمت این کفش‌هاست. وب‌سایت ارتوپدی فنی پیکره به عنوان یک منبع قابل اعتماد در زمینه کفش‌های ارتوپدی در مشهد به شما اطلاعات دقیقی در این خصوص ارائه می‌دهد. قیمت کفش‌های ارتوپدی در مشهد به عوامل متعددی بستگی دارد:

۱. جنس مواد استفاده شده

کفش‌های ارتوپدی معمولاً از مواد با کیفیت و مناسبی ساخته می‌شوند. این مواد می‌توانند چرم طبیعی، پارچه‌های مرغوب، و سایر مواد مشابه باشند. انتخاب مواد تاثیر مستقیمی بر قیمت کفش ارتوپدی دارد.

۲. طراحی و تکنولوژی

کفش‌های ارتوپدی ممکن است از تکنولوژی‌های پیشرفته برای بهبود ساختار پا استفاده کنند. این تکنولوژی‌ها نیاز به تحقیق و توسعه دارند و به همین دلیل قیمت را افزایش می‌دهند.

۳. سایز و شکل کفش

کفش‌های ارتوپدی در انواع مختلف سایز و شکل تولید می‌شوند. انتخاب سایز و شکل صحیح کفش بسیار مهم است و این نیز می‌تواند تأثیری بر قیمت داشته باشد.

۴. مرکز سازنده

مرکز ساخت کفش ارتوپدی نیز تعیین‌کننده قیمت است. کلینیک های ارتوپدی فنی با توجه به تجهیزات، کارشناسان و … قیمت های متفاوتی دارند.

در نهایت بازه قیمتی به صورت زیر می باشد:

به طور حدودی بازه قیمتی کفش های ارتوپدی از ۲ میلیون تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

قیمت و ساخت کفش ارتوپدی در مشهد

ساخت کفش ارتوپدی، هنری است که در آن علم و هنر به یکدیگر می‌پیوندند. این کفش‌ها راحتی بی‌نظیری ارائه می‌دهند و در عین حال در بهبود شما اثر بخش هستند، ما در کلینیک پیکره به عنوان یکی از بروزترین مراکز ارتوپدی فنی شرق کشور تلاش کرده ایم تا بهترین متریال را در کنار تخصص کارشناسان برای طراحی و ساخت کفش بکار برده و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا در مسیر درمان در کنار شما بوده باشیم. بگذارید در دنیایی وارد شویم که پاهای شما با دقت و محبتی که لایق آن‌ها هستند، رفتار شود.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  عوارض و درمان قند خون بالا ملقب به دیابت یا بیماری قند