پای مصنوعی چیست؟ ساخت پروتز پای مصنوعی، انواع و آنچه باید بدانید

۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ 2
-پروتز-پای-مصنوعی.jpg

پروتزها و پاهای مصنوعی می‌توانند به افرادی که به دلیل قطع پا با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، کمک کنند تا به راحتی به اطراف حرکت کنند. این پروتزها علاوه بر انجام وظایف عملکردی، گاهی حتی در زمینه ظاهر نیز تلاش می‌کنند تا به نمایی حقیقی از پای اصلی نزدیک شوند. برخی از افراد ممکن است هنوز برای راه رفتن با پای مصنوعی از عصا یا واکر بهره بگیرند، در حالی که دیگران توانایی راه رفتن آزادانه را دارند.

اگر شما از قطع اندام تحتانی رنج می‌برید یا در آینده این وضعیت برای شما قابل پیش‌بینی است، احتمالاً به‌دنبال گزینه‌هایی مانند پاهای مصنوعی هستید. کلینیک پیکره، مرکز ارتوپدی فنی در زمینه قطع اندام تحتانی، تعدادی نکته مهم را مطرح می‌کند که شما باید ابتدا به آنها توجه کنید.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

پای مصنوعی چیست؟

پای مصنوعی یک وسیله پزشکی است که برای جبران از دست رفتن یا ناتوانی اعضای پای انسان استفاده می‌شود. این اعضا ممکن است به دلیل تصادفات، بیماری‌ها یا مشکلات اختلال حرکتی از دست بروند. پای مصنوعی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مهندسی برنامه‌ریزی شده طراحی شده است تا به افراد مبتلا به این مشکلات کمک کند تا بازگشت به زندگی فعال و مستقل داشته باشند. این اعضا معمولاً از مواد مرغوبی ساخته می‌شوند و مجهز به سیستم‌های کنترلی و حسگرها هستند که حرکات طبیعی را تقلید می‌کنند. پای مصنوعی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و می‌تواند برای مصارف روزمره یا فعالیت‌های خاصی مورد استفاده قرار گیرد. این تکنولوژی باعث بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به ناتوانی حرکتی می‌شود و به آنها امکان می‌دهد تا به زندگی خود ادامه دهند.

ساخت سوکت دیاگ

همه از پای مصنوعی سود نمی برند

در حالی که بسیاری از افراد پای سالم خود را از دست دادن اما با پاهای مصنوعی خود به خوبی عمل نمی کنند و همه کاندیدای مناسبی برای پروتز پا نیستند. چند سوالی که ممکن است بخواهید قبل از انتخاب پای مصنوعی با متخصص ارتوپدی خود در میان بگذارید عبارتند از:

  • آیا بافت نرم کافی برای محافظت از استخوان باقی مانده وجود دارد؟
  • چقدر درد دارد؟
  • وضعیت پوست اندام چگونه است؟
  • دامنه حرکتی اندام باقی‌مانده چقدر است؟
  • آیا پای دیگر سالم است؟
  • سطح فعالیت شما قبل از قطع عضو چقدر بود؟
  • اهداف تحرک شما چیست؟

نوع قطع عضو (بالای زانو یا زیر زانو) نیز می‌تواند بر تصمیم شما تأثیرگذار باشد. به طور کلی، استفاده از پای مصنوعی زیر زانو به نسبت به پروتز بالای زانو راحت‌تر است. متخصص ارتز و پروتز توضیح می‌دهد: اگر مفصل زانو سالم باقی مانده باشد، پای مصنوعی به تلاش کمتری برای حرکت نیاز دارد و امکان تحرک بیشتری را فراهم می‌کند.

دلیل قطع عضو نیز یک عامل مهم است، زیرا ممکن است بر سلامت اندام باقی‌مانده تأثیر بگذارد. سلامت جسمانی و نمایی از زندگی شما نیز اهمیت دارد که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر فعالیت کمی دارید و پایتان را به دلیل بیماری‌های عروق محیطی یا دیابت از دست داده‌اید، ممکن است بهتر با پروتز زیر زانو سازگاری پیدا کنید تا فردی که فعالیت زیادی داشته و در یک تصادف رانندگی عضو خود را از دست داده است.(برای مطالعه پروتز پای دیابتی کلیک فرمایید)

وقتی مورد مرتبط با قطع عضو به میان می‌آید، هر فردی شرایط خاص خود را دارد. تصمیم برای انتخاب نوع پروتز باید به صورت مشترک بین شما و متخصص ارتوپدی فنی اتخاذ شود.

برای داشتن تیپ مناسب و تناسب اندام، مهم است که با متخصص ارتز و پروتز خود همکاری نزدیک داشته باشید – رابطه ای که ممکن است مادام العمر داشته باشید.

 پاهای مصنوعی یک سایز نیستند

اگر پزشک شما یک پای مصنوعی را تجویز کند، ممکن است ندانید از کجا شروع کنید. این کمک می کند تا درک کنید که چگونه قسمت‌های مختلف یک پروتز با هم کار می‌کنند:

  • خود پای مصنوعی از مواد معمولا سبک وزن و در عین حال بادوام ساخته شده است. بسته به محل قطع عضو، پا ممکن است دارای مفاصل زانو و مچ پا باشد یا نباشد.
  • سوکت یک قالب دقیق از اندام باقیمانده شما است که به خوبی روی اندام قرار می گیرد. این به اتصال پای مصنوعی به بدن شما کمک می کند.
  • سیستم تعلیق نحوه اتصال پروتز است، چه از طریق مکش آستین، تعلیق/مکش خلاء یا قفل دیستال از طریق پین یا بند انجام می‌شود.

گزینه‌های متعددی برای هر یک از اجزای فوق وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

متخصص پروتز یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی است که در اندام مصنوعی تخصص دارد و می‌تواند به شما در انتخاب اجزای مناسب کمک کند. قرار ملاقات‌های مکرری خواهید داشت، به خصوص در ابتدا، بنابراین مهم است که با پروتزی که انتخاب می‌کنید احساس راحتی کنید.

 توانبخشی یک فرآیند مداوم و مشارکتی است

وقتی که اجزای پای مصنوعی خود را انتخاب می‌کنید، نیاز به توانبخشی دارید تا پاها، بازوها و سیستم قلبی عروقی خود را تقویت کنید، زیرا در حال یادگیری راه رفتن با یک اندام جدید هستید. شما باید نزدیکاً با پزشکان توانبخشی، فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران همکاری کنید تا برنامه توانبخشی منطبق بر اهداف حرکتی خودتان را ایجاد کنید. بخش مهمی از این برنامه، حفظ سلامتی پای سالمتان است.

 عادت کردن به پای مصنوعی آسان نیست

یادگیری دور زدن با پای مصنوعی می‌تواند یک چالش باشد. حتی پس از پایان توانبخشی اولیه، ممکن است مشکلاتی را تجربه کنید که متخصص پروتز و تیم توانبخشی می‌توانند به شما در مدیریت آنها کمک کنند. موانع رایج عبارتند از:

  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)، که می‌تواند بر تناسب پروتز تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات پوستی شود.
  • تغییر شکل اندام باقیمانده، این معمولاً در سال اول پس از قطع عضو رخ می‌دهد، زیرا بافت به شکل دائمی‌تر خود می‌نشیند و ممکن است بر تناسب سوکت تأثیر بگذارد.
  • ضعف در اندام باقی مانده، که ممکن است استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار کند.
  • درد اندام فانتوم می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که بر توانایی شما در استفاده از پروتز تأثیر بگذارد.

درد اندام فانتوم

درد اندام فانتوم، یا دردی که به نظر می‌رسد از اندام قطع شده ناشی می‌شود، یک مشکل واقعی و پیچیده است که ممکن است پس از قطع عضو با آن روبرو شوید. متخصص ارتوپدی فنی توضیح می‌دهد: “تقریباً ۸۰ درصد از افرادی که عضوی را از دست داده‌اند، با درد اندام فانتوم مواجه می‌شوند، که علت دقیق آن مشخص نیست، هرچند درد در اندام قبل از قطع عضو ممکن است نقشی در این مسئله داشته باشد.”

روش‌های درمانی مختلفی برای کمک به کاهش درد اندام فانتوم وجود دارد، از جمله روش آینه درمانی. در این روش، تمرینات با نگاه کردن به خود در آینه انجام می‌شوند که می‌تواند به تسکین درد‌های اندام خیالی کمک کند. متخصص ارتوپدی فنی توضیح می‌دهد: “نگاه به خود در آینه به اندازه‌گیری حضور پایی که از دست رفته شده را شبیه‌سازی می‌کند و مغز را فریب می‌دهد تا فکر کند که این اندام هنوز در جای خود است، که در نتیجه می‌تواند درد را کاهش دهد.”

همچنین در موارد دیگر، درد اندام فانتوم ممکن است ناشی از بیماری‌های دیگری باشد که اندام باقی‌مانده را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند سیاتیک یا نوروما. به کمک مشورت با پزشک، می‌توانید به ریشه این مشکلات پی ببرید و در نهایت به کاهش درد اندام فانتوم دست پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید  انگشت مصنوعی دست (پروتز انگشت دست)

 

 نیازهای پروتز پای شما ممکن است تغییر کند

گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که پروتز پای فعلی شما به میزانی که باید کار نمی‌کند. ممکن است اندام باقی‌مانده‌تان محدودیت‌هایی داشته باشد و شما احساس کنید آماده‌اید که از یک پروتز موقت، به یک پروتز دائمی که می‌تواند سه تا پنج سال مداومت داشته باشد، تغییر کنید. همچنین ممکن است به دلیل فعالیت‌های بیشتر یا نیازهای متفاوت از آنچه که پروتز برای آن طراحی شده است، از پروتز خود دور شده باشید. در این مواقع، درد جدید، ناراحتی و عدم ثبات ممکن است نشانگرهایی باشند که زمان آن رسیده که با متخصص پروتز خود تماس بگیرید تا نیازهایتان را مرور و ارزیابی کنید.

ممکن است متخصص پروتز شما تنظیمات فعلی یا تعویض یکی از اجزای پروتز را پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است به شما پیشنهاد شود یک نسخه جدید از پای مصنوعی دریافت کنید که معمولاً هر سه تا پنج سال یکبار تعویض می‌شود. اگر اجزای جدیدی دریافت می‌کنید، مهم است که زمانی را برای درک نحوه کارکرد آنها اختصاص دهید. فیزیوتراپی نیز می‌تواند به شما در سازگاری با اجزای جدید یا پای مصنوعی تازه‌تر کمک کند.

 فناوری پاهای مصنوعی همیشه در حال پیشرفت است

همیشه پیشرفت‌های جدیدی در فناوری اندام مصنوعی، مانند اجزای ریزپردازنده و فعالیت‌های خاص وجود دارد.

  • اتصالات ریزپردازنده دارای تراشه های کامپیوتری و حسگرهایی هستند که راه رفتن طبیعی تری را ارائه می دهند. حتی ممکن است حالت های مختلفی برای راه رفتن روی سطوح صاف یا بالا و پایین رفتن از پله ها داشته باشند.
  • همچنین پاهای مصنوعی تخصصی برای فعالیت‌های مختلف مانند دویدن، دوش گرفتن یا شنا وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. در برخی موارد، پای مصنوعی روزمره شما می‌تواند توسط پروتز شما برای اهداف مختلف تغییر یابد.
  • جراحی استئواینتگراسیون گزینه دیگری است. این روش شامل قرار دادن یک ایمپلنت فلزی به طور مستقیم در استخوان است، بنابراین نیازی به سوکت نیست. سپس پای مصنوعی مستقیماً به آن ایمپلنت متصل می شود. در حالی که این روش برای همه مناسب نیست و هنوز تحت مطالعه است، می تواند دامنه حرکتی و ادراک حسی را بهبود بخشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که شما در پیمایش گزینه های مختلف پای مصنوعی تنها نیستید. تیم مراقبت شما به شما کمک می کند تا مزایا و معایب هر کدام را بسنجید و در مورد پای مصنوعی ایده آلی که با سبک زندگی شما مطابقت دارد تصمیم بگیرید.

ساخت پای مصنوعی و قطعات آن

ساخت پای مصنوعی و قطعات آن

پروتز پای مصنوعی که به بیماران ما تحویل داده می شوند از قطعاتی تشکیل شده‌اند که می‌توانند به سه دسته کلی تقسیم شوند: سوکت پروتز، اجزای مصنوعی و مواد مصرفی.

سوکت پروتز قسمت بالایی پروتز است که در اطراف اندام باقیمانده شما (استامپ AKA) قرار می‌گیرد. این سوکت به صورت سفارشی در محل کارگاه پروتز APC توسط تکنسین‌های با استعداد ما ساخته شده است.

در زیر سوکت اجزای مصنوعی قرار دارد که شامل اجزای همبند (ساخته شده از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم)، مفاصل مصنوعی (مانند باسن، زانو، آرنج و مچ مصنوعی)، و پاهای مصنوعی یا دست‌های مصنوعی (همچنین به عنوان دستگاه پایانه شناخته می‌شود) وجود دارد. این قطعات مصنوعی از تامین کنندگان سفارش داده می‌شوند تا نیازهای خاص هر مشتری را برآورده کنند. در نهایت مواد مصرفی شامل مواردی مانند آستین، آستین زانو و جوراب است که به پروتز شما اجازه می دهد تا به راحتی روی اندام باقی مانده شما بچسبد. این مواد مصرفی، مانند اجزای پروتز، به طور خاص برای هر مشتری سفارش داده می شود و دارای موادی مانند سیلیکون، TPE، لاستیک و موارد دیگر است.

سوکت پروتز پای مصنوعی

فرآیند ساخت سوکت پروتز با گرفتن گچ از اندام باقیمانده توسط پروتز شروع می‌شود. سپس با گچ پر می‌شود تا به یک کپی گچی از اندام باقیمانده شما تبدیل شود که می‌تواند برای ساخت یک سوکت تشخیصی یا یک “سوکت چک” استفاده شود. هدف اصلی این سوکت پلاستیکی شفاف ، بهینه سازی مناسب سوکت، اصلاح تراز و اطمینان از برآورده شدن تمام اهداف کاربردی و راحتی پروتز است.

ساخت سوکت پای مصنوعی

یک سوکت تشخیصی از موادی استفاده می‌کند که برای یک دوره آزمایشی کوتاه مدت مناسب هستند . این‌ها شامل ورقه‌های ترموپلاستیک است که با حرارت بر روی گچ مشتری قالب گیری می‌شود. پس از این مرحله، سوکت به یک لنگر لمینیت متصل می‌شود که ارتباط بین سوکت پروتز تولید شده سفارشی و اجزای مصنوعی باقی مانده را فراهم می‌کند. برای اطمینان از ایمنی و امنیت، لنگر به سوکت محکم می‌شود. این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، از پیچیدن آن در یک باند فایبرگلاس، لمینیت فیبر کربن یا فایبرگلاس روی آن. هنگامی که این مورد به دست آمد، سوکت تشخیصی برای آزمایش آماده است!

ساخت سوکت قطعی پای مصنوعی

هنگامی که سوکت پروتز تناسب و همراستایی بهینه شد، سوکت تشخیصی در یک جک همترازی “کپی” می شود و یک قالب گچی یکسان ایجاد می‌کند و در عین حال تراز صحیح اجزای هم‌بند را حفظ می‌کند. در این مرحله از گچ یا آلژینات استفاده می‌شود. اگر شکل سوکت اجازه می‌دهد تا از قالب مثبت خارج شود، بیمار می‌تواند به پوشیدن سوکت چک خود ادامه دهد در حالی که یک APC “سوکت قطعی” درحال تولید است.

مواد مورد استفاده در ساخت اندام‌های مصنوعی قطعی می‌تواند متفاوت باشد. عوامل شامل ضربه، وزن کاربر، فعالیت‌هایی که انجام خواهد شد، روش تعلیق، طراحی سوکت و غیره است.

برخی از طرح‌های سوکت پروتز بسته به آن‌چه که متخصص پروتز برای بیمار مناسب‌تر می‌داند، دارای یک لاینر فشرده (معمولاً از ماده‌ای به نام pelite )، PET-G یا یک داخلی پلاستیکی انعطاف‌پذیر هستند.) اگر سوکت شما یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد، این سوکت ابتدا روی داخلی‌ترین لایه به گچ ساخته می‌شود. در غیر این صورت، گچ گیری ابتدا با لاک یا مشابه آن (برای جلوگیری از خروج رطوبت از گچ در حین لمینت) آب بندی می‌شود.

تنظیم در یک خط پای مصنوعی

سپس ترکیب مناسبی از مواد شامل فیبر کربن، فایبر گلاس، جوراب شلواری، پرلون و/یا نایگلاس روی قالب ریخته می‌شوند و در زیر خلاء بین کیسه‌های PVA ​​مهر و موم می‌شوند . سپس رزین اکریلیک مخلوط با سخت کننده و گاهی رنگدانه رنگی اضافه می‌شود. رزین به الیاف مواد نفوذ می‌کند و با واکنش مواد شیمیایی، لایه را در فرآیندی به نام لمینیت جامد می‌کند . لمینیت اولیه بر ایجاد یک چارچوب قوی و ساختار یافته متمرکز است.

لنگر لمینیت (آداپتور) در فرآیندی مشابه به سوکت‌های تشخیصی، اما با استفاده از جک انتقال تراز، با باگ متصل می‌شود . استفاده از فوم و بتونه باعث بهبود زیبایی و انتقال نرم از آداپتور به سوکت می‌شود . لمینیت دوم از مواد مشابه اولی استفاده می‌کند، با این حال، تمرکز آن به سمت استحکام و امنیت لنگر لمینیت به سوکت تغییر می‌کند.

این لایه می‌تواند رنگدانه‌ها یا پارچه‌های رنگی بیشتری را در خود جای دهد، پروتز خود را شخصی کنید و شخصیت خود را نشان دهید.

مراحل ساخت پروتز پا

ساخت سوکت موقت پروتز پا

اولین اندام شما پس از قطع عضو به عنوان پروتز موقت شناخته می‌شود. این به این دلیل است که فقط برای مدت کوتاهی، معمولاً یک دوره چند ماهه استفاده می‌شود. چرا این مدت کوتاه؟ پس از قطع عضو، اندام باقیمانده شما کوچک شده و با از بین رفتن ماهیچه‌ها تغییر شکل می‌دهد (آتروفی عضلانی).

یک سوکت موقت برای استفاده در این دوره اولیه آتروفی سریع عضلانی در نظر گرفته شده است. چارچوب زمانی برای تثبیت برای هر کسی متفاوت است، همان‌طور که شکل یا نحوه تغییر عضلات شما در طول زمان متفاوت است.

سوکت‌های موقت با استفاده از مواد و روش‌های مشابه پروتز به عنوان سوکت‌های تشخیصی برای تنظیم در طول دوره اولیه پس از قطع عضو ساخته می‌شوند. هنگامی که حجم باقیمانده اندام تثبیت شد، یک گچ‌گیری جدید گرفته می‌شود تا بتوان یک سوکت تشخیصی و بعداً سوکت قطعی ساخت.

سوکت های تخصصی

ساخت سوکت اسکلت خارجی

برای یک پروتز با شکل زیبایی‌تر، می‌توان سوکت را تا پا یا دست لمینت کرد و به شکلی درآورد که با شکل اندام جانبی سالم شما مطابقت داشته باشد، این پروتز اسکلتی بیرونی (به اختصار Exo!) شناخته می‌شود. این طرح نیاز به گیره‌ها و پیلون‌های لوله استاندارد (معروف به پروتز مدولار یا اسکلتی داخلی) را برطرف می‌کند. طراحی اکسو دارای چند مرحله اضافی است.

این مطلب را هم بخوانید  ساخت پروتز پای مصنوعی هوشمند

تکنسین APC روی اولین لمینیت مانند بالا، یک فوم منبسط کننده دو قسمتی را در اطراف سوکت روی جگ انتقال به سمت آداپتور می‌ریزد. گاهی اوقات از کیسه آلومینیومی یا کربنی استفاده می‌شود یا در اندام فوقانی این جایی است که محل اتصال مفصل به سوکت متصل می‌شود. هنگامی که فوم سخت شد، تکنسین دقیقاً شکل اندام را با توجه به اندازه‌گیری‌های مشتری حک می‌کند. سوکت‌های پروتز اسکلتی بیرونی شامل دو لمینیت اضافی برای به دست آوردن استحکام و ظاهر زیبایی است. این نوع سوکت معمولا برای پروتزهای اندام فوقانی و برای پروتزهای ضد آب استفاده می‌شود. برخی از مزایای این طراحی این است که این پروتزها سبک وزن هستند و اجزای کمتری دارند که در غیر این صورت ممکن است زنگ بزنند.

ساخت سوکت اختصاصی پای مصنوعی

ساخت سوکت تفریحی

پروتزهای قطعی نهایی برای اندام‌های تفریحی منعکس کننده ساعات بسیار دقیقی است که هم متخصص پروتز و هم تکنسین برای ایجاد سوکت‌های مصنوعی سفارشی انجام داده‌اند. این مراحل همان مراحل روزمره و ضد آب را دنبال می‌کند و از مواد و فرآیندهای مشابه برای لمینیت سوکت استفاده می‌کند.

مراقبت از پروتز پای مصنوعی

روزانه آن را تمیز کنید

آیا می‌دانید چگونه یک پای مصنوعی را تمیز کنید یا چگونه یک پروتز مایوالکتریک را تمیز کنید؟ به عنوان یک قانون کلی، هرگز نباید آن را در آب غوطه‌ور کنید. سوکت‌ها و آسترهای ترموپلاستیک را می‌توان با محلول ساده آب ولرم و صابون ملایم تمیز کرد. از مواد شوینده دوری کنید زیرا ممکن است به مواد آسیب برساند.

برای سوکت‌های مایوالکتریک، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و خشک کنید. بگذارید یک شب کاملاً خشک شود و در صورت لزوم قسمت بیرونی را به همان روش تمیز کنید. برای اطمینان از حداکثر بهداشت، باید هر روز آستر  یا جوراب جدید بپوشید. این کار از تشکیل باکتری‌ها از رطوبت و عرق جلوگیری می‌کند.

تنظیمات پروتز پا را انجام ندهید

اگر چیزی احساس می‌شود، ممکن است وسوسه انگیز باشد که خودتان آن را دوباره تنظیم کنید. با این حال، وقتی صحبت از مراقبت از سوکت پروتز و نگهداری پا می‌شود، هرگز نباید چیزی را تنظیم کنید. به عنوان مثال، سفت کردن پیچ اشتباه ممکن است در واقع به یک سوکت آسیب برساند و شما را در معرض خطر خرابی قرار دهد. شروع مراحل توان‌بخشی به برخی از تنظیمات نیاز دارد زیرا اندام شما به سوکت عادت می‌کند و این باید همیشه توسط پزشک انجام شود.

جلوگیری از آسیب آب

مراقبت از پروتز اندام فوقانی و تحتانی مستلزم دور نگه داشتن آن از آب (حمام کردن، دوش گرفتن و شنا) است زیرا این امر می‌تواند زنگ زده و به اجزای مکانیکی حساس آسیب برساند. اگر در ورزش‌های آبی فعالیت می‌کنید، ممکن است بخواهید در مورد امکان پروتز ضد آب صحبت کنید.

همچنین می‌توان از پوست‌های مصنوعی استفاده کرد که از آسیب آب محافظت می‌کنند و عمر کلی اجزا را افزایش می‌دهند. در حالی که شنا با پروتز یک امکان است، اکثر آنها آن را برمی‌دارند زیرا بدون آن حرکت کردن آسان‌تر است. علاوه بر این، شنا می‌تواند فشار روی پوست، ماهیچه‌ها و مفاصل را کاهش دهد.

هر روز یک بار پروتز را بررسی کنید

به عنوان بخشی از مراقبت از پروتز اندام فوقانی و تحتانی، باید روزی یک بار پروتز خود را بررسی کنید. اگر نواحی فرسوده، قطعات شل یا مشکلات کابل وجود دارد، فوراً به متخصص پروتز خود اطلاع دهید. این شامل آسیب به آستر و سوکت می‌شود. گذراندن روز خود با یک پروتز شکسته یا آسیب دیده می‌تواند خطرات راه رفتن نامطلوب ایجاد کند و در بدترین حالت، خطری برای سلامتی و ایمنی شما و دیگران ایجاد کند.

چکاپ پروتز پای مصنوعی

مراقبت از پروتز یک فرآیند مادام‌العمر است. قرارهای منظم با متخصص پروتز عملکرد بهینه اندام باقیمانده و پروتز شما را تضمین می‌کند. اندام‌های باقی‌مانده در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند فشار قابل توجهی داشته باشند و نیاز به نظارت دقیق دارند. علاوه بر این، فناوری پروتز دائماً در حال به‌روزرسانی است، به این معنی که پروتز شما ممکن است بتواند گزینه‌های بهتری را برای افزایش تحرک با بهبود نوآوری‌ها توصیه کند.

پروتز را در مکان امن نگه دارید.

همیشه پروتزها را در مکانی امن نگه‌داری کنید که امکان ضربه خوردن یا برخورد با آنها وجود نداشته باشد. مراقبت صحیح از پروتز اندام تحتانی و همچنین دستگاه‌های اندام فوقانی طول عمر آن را افزایش می‌دهد. هرگز پروتزها را در زیر نور مستقیم خورشید، نزدیک اجاق گاز یا رادیاتور نگه‌داری نکنید. پروتزها معمولاً هر سه تا پنج سال یکبار فرسوده می‌شوند و به دلیل هزینه بر بودن، اکثر بیماران آن‌ها را در بهترین شکل ممکن نگه می‌دارند.

عکس پای مصنوعی ساخته شده

ویژگی‌های یک پروتز پای خوب

پروتز باید سبک وزن و در عین حال به اندازه کافی برای یک فرد قطع عضو فعال و سنگین وزن باشد. قطعاً باید از نظر زیبایی شناختی و تا حدی ضد آب باشد. در طول سال‌ها پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است زیرا پروتزها روز به روز رایج‌تر می‌شوند.

هزینه های پروتز پای مصنوعی

وقتی صحبت از پاهای مصنوعی به میان می‌آید، ممکن است سؤالات زیادی برای شما پیش بیاید، مانند “هزینه یک پای مصنوعی چقدر است؟” یا «انواع مختلف پاهای مصنوعی قابل ساخت چیست؟».

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه هزینه پروتز پای مصنوعی مراجعه کرده یا برای دریافت دقیق هزینه و همچنین مشاوره تخصصی با متخصصان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد پای مصنوعی

چگونه پروتز پای مصنوعی تهیه می‌شود و به اندازه‌ی اندام اصلی مناسب می‌شود؟

پروتز پای مصنوعی عمدتاً با توجه به اندازه و نیازهای فرد ساخته می‌شود. ابتدا، اندازه و شکل پای باقی‌مانده اندازه‌گیری می‌شود. سپس با استفاده از موادی مانند پلاستیک‌های مقاوم و سبک و وسایل مکانیکی، پای مصنوعی ساخته می‌شود. برای تنظیم مناسب، از توانبخشی و تنظیمات مکانیکی استفاده می‌شود تا پروتز به اندازه‌ی اندام اصلی مناسب شود.

آیا پروتز پای مصنوعی می‌تواند به صورت سفارشی برای نیازهای خاص فرد ساخته شود؟

بله، پروتز پای مصنوعی می‌تواند به صورت سفارشی برای نیازهای خاص هر فرد ساخته شود. این امر به توجه به اندازه، شکل، نوع فعالیت‌ها و نیازهای حرکتی هر فرد صورت می‌گیرد.

چه موادی برای ساخت پای مصنوعی استفاده می‌شود و آیا این مواد ایمن هستند؟

مواد متفاوتی برای ساخت پروتز پای مصنوعی استفاده می‌شود که عمدتاً شامل پلاستیک‌های مقاوم و سبک مانند پلی‌اورتان و کاربن فایبر است. این مواد ایمن هستند و معمولاً برای تولید پروتزهای پزشکی مورد تأیید قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان درد اندام فانتوم را با استفاده از پروتز پای مصنوعی کاهش داد؟

درد اندام فانتوم یک مشکل متداول پس از قطع عضو است. با استفاده از پروتز پای مصنوعی، این درد ممکن است کاهش یابد. همچنین تمرینات فیزیوتراپی و روش‌های درمانی دیگر می‌توانند در کاهش درد اندام فانتوم مفید باشند.

چقدر طول می‌کشد تا پروتز پای مصنوعی تهیه شود و چگونه پس از تحویل آن، مراقبت‌های لازم انجام می‌شود؟

مدت زمان تهیه پروتز پای مصنوعی بستگی به موارد مختلف دارد. این مدت زمان ممکن است چند هفته  طول بکشد، با توجه به پیچیدگی پروتز و تنظیمات مورد نیاز. بعد از تحویل پروتز، مراقبت‌های لازم برای حفظ و تنظیم صحیح پروتز توسط توانبخشی و متخصص پروتز ارائه می‌شود.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

مرکز ساخت پای مصنوعی در مشهد

توانبخشی پروتز یک سفر است. افرادی که به تازگی قطع عضو شدن، عادت به پوشیدن پروتز هنگامی که خود را با رژیم‌های غذایی جدید و افزایش تحرک سازگار می‌کنند، زمان می‌برد. اگر مطمئن نیستید که کدام نوع پروتز پای مصنوعی برای شما مناسب است یا برای سفارش ساخت پای مصنوعی و یا سوال درباره چگونگی مراقبت از آن، همیشه می توانید از متخصصین ما مشاوره گرفته. آن‌ها واجد شرایط هستند و با توجه به نیازهای منحصر به فرد شما هماهنگ هستند و بهترین اقدام را توصیه می‌کنند.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره مرکزی جامع برای ساخت انواع ارتز و پروتز


2 دیدگاه

  • مرتضی

    ۲۷ دی, ۱۴۰۲ در ۱۷:۳۳

    بعد از عمل و قطع عضو چه مدتی باید بگذره تا اقدام به ساخت پروتز پای مصنوعی کنیم؟

    پاسخ

    • peykare

      ۳۰ بهمن, ۱۴۰۲ در ۱۸:۳۳

      سلام روز بخیر
      بستگی به محل قطع و نگهداری شما دارد اما مدت زمان حدودی از دو الی سه هفته بعد از قطع می توانید مراجعه کنید برای مشاوره که در جلسه مشاوره زمان شروع پروسه ساخت پروتز برای شما مشخص می شود.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت پروتز پای دیابتی [ویژگی ها+زمان نصب+پیشگیری و مراقبت ها]