ساخت پروتز مکانیکی

۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ توسط peykare0
ساخت-پروتز-مکانیکی.jpg

پروتز در علم پزشکی اینگونه تعریف شده است که هر وسیله مصنوعی که جایگزین قسمت از دست رفته بدن استفاده شود.در این زمینه تصور اشتباهی رایج است که پروتز ها فقط محدود به اندام مصنوعی از قبیل پا یا دست مصنوعی یا امثال این موارد می باشد اما در واقع میتواند هر جایگزین مصنوعی که به قسمتی از بدن اشاره داشته باشد.به عنوان مثال مواردی همچون دندان مصتوعی یا پروتز فک و صورت هم در دسته بندی پروتز ها قرار میگیرند.

در این مقاله ما سعی کرده ایم پروتزهای اندام مصنوعی در زمینه دست رو مفصلا توضیح دهیم و دلیل اینکه این دسته از محصولات حائز اهمیت و با ارزش هستند این است که در سالهای اخیر در بازیابی برخی از قابلیت های از دست رفته افراد کمک شایانی کند.با اینکه باز هم همچنان اندام مصنوعی کاملا نمیتوانند عملکردی مشابه با اندام های بیولوژیکی انسان داشته باشند اما قابلیت های آنها در سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و تحقیقات و پژوهش های متخصصین این حوزه در زمینه توسعه و فناوری این محصولات روز به روز شباهت با اندام های واقعی رو بالاتر می‌برد.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

اهداف ساخت پروتز:

هدف از ساخت پروتز میتواند از جایگزین صرفا به معنای زیبایی مثل پروتز های انگشت یا تحرک های خیلی ساده تا فعالیت های سنگینی که به راحتی فرد بتواند در دویدن یا پریدن ازش استفاده کند.

پیشرفتی که این روزها در زمینه مواد اولیه به وجود آمده است در طراحی سوکت پروتز و فناوری اجزای پا، مچ پا، زانو، دست، مچ دست و آرنج کمک شایانی کرده است و عملکرد این محصولات را بهبود بخشیده است.

با این اوصاف همچنان استفاده موفقت آمیز از پروتز ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • وضعیت پزشکی فرد
  • قابلیت جسمانی شخص
  • شرایط ظاهری عضو قطع شده
  • امکان اتصال سوکت پروتز فراهم باشد.

و مهم تر اینکه باید نسبت به این قضیه آگاه باشیم که نصب پروتز و روند ساخت و هماهنگ شدن فرد با اندام جدید نیاز به زمان و حوصله زیادی رو دارد و کل این پروسه چالش برانگیز است.دست مصنوعی مکانیکی

دست مصنوعی مکانیکی

یکی از اعضای حیاتی بدن انسان دست میباشد که به کمک آن میتوانیم فعالیت های زیادی رو انجام بدیم و از کارهای روزمره تا هنر و علم و ورزش میتواند تاثیر زیادی رو بگذارد و هنگامی هم که با قطع عضو دست رو به رو شویم مشکلات زیادی رو میتواند به وجود بیاورد.

اول اینکه کاهش شدید عملکرد آن اندام به هنگام برداشتن اجسام یا حمل آنها و دوم تاثیرات روانی که ناشی از قطع عضو میباشد.

به منظور حل تمامی این مشکلات و محدودیت ها، پروتزهایی که طراحی و ساخته و پرداخته میشود باید تا حد امکان از لحاظ زیبایی ظاهری، قابلیت کنترل و برداشتن اشیا شبیه دست واقعی به نظر برسد و بتواند جایگزین خوبی برای دست واقعی باشد تا در اقداماتی همچون اکتشاف، انجام فعالیت های جسمانی و مواردی از این قبیل مشکلی  ایجاد نشود.

دلایل استفاده از پروتز میتواند مشکلات مختلفی از جمله آسیب های تروماف بیماری یا نقص عضو مادرزادی باشد. برای هر کدام از این موارد انواع مختلفی از پروتز وجود دارد که فرد میتواند بر اساس شرایط خود و با توجه به نوع قطع عضو و محل و علت قطع عضو یکی رو انتخاب نماید.

در حال حاضر تنوع زیادی در این زمینه چه از لحاظ کاربرد و چه از لحاظ مواد اولیه وجود دارد که به بیمار حق انتخاب فراوانی میدهد.

 

انواع پروتز دست مصنوعی

  1. پروتزهای مکانیکی

به دسته پروتز هایی که با قدرت بدن و با استفاده از سیستم کابلی کار میکند پروتزهای مکانیکی میگوییم و بعضی حرکات خاص بدن به فرآیند کنترل این سیستم کمک میکند. و از آنجا که  این پروتز با انرژی بدن کار میکند و عمر مفید بهتری نسبت به سایر پروتزها دارد و همچنین با توجه به ساختار این محصول نسبت به پروتزهای مایو الکتریک سبک تر میباشد.

این مطلب را هم بخوانید  اسکن و پرینت سه بعدی برای ساخت ارتز و پروتز

در ساخت این پروتز ها از آلیاژ آلومینیوم استفاده می شود تا مقاومت بالایی در برابر فشار های وارده از خود نشان دهد. نقطه اتصال این پروتز ها با عضو قطع شده سوکت های مکانیکی میباشند. سیستم های جدید دارای سوکت های تعلیق خودکار هستند و آستر های آنها از مواد سیلیکون بسیار مستحکم یا فیبر کربن ساخته و پرداخته می شوند. در این روش کشش بالایی به هنگام حرکت دادن پروتز تامین خواهد شد تا سیستم تعلیق، ایمنی بالایی را برای عضو قطع شده بیمار تامین کند.

  1. پروتزهای مایو الکتریک

این مدل پروتزها که به آن دست مصنوعی هوشمند نیز گفته می شود با استفاده از یک موتور الکتریکی و باتری کار میکنند و نیازی به استفاده از سیستم های کابلی نیست. سیگنالهایی که از طریق سیستم عصبی پوست توسط سنسورهای موجود در سوکت دریافت و به سیستم پردازشگر ارسال و از طریق آن موتورها کنترل میشود.

افرادی که دچار قطع عضو هستن این مدل پروتز برایشان بسیار مناسب میباشد. زیرا عملکرد این اندام های مصنوعی دست از طریق امواجی است که از مغز فرستاده می شود. این پروتز های دست برای اتصال به عضو قطع شده نیاز به کمربند ندارند و سنسور های که در آنها وجود دارد دریافت سیگنال های نوار عصب یا الکترومیوگرافی را امکان پذیر خواهد کرد. به ریزپردازنده ها و تراشه هایی که در این اندام قرار دارد سیگنال ها فرستاده می شوند.

به همین دلیل هم که شباهت بسیاری به عملکرد طبیعی دست واقعی دارند استقبال بیشتری نسبت به سایر پروتزهای دست مصنوعی میشود. در برخی از مواقع حسگر های این پروتز ها قابل کاشت در عضلات هستند. در واقع هر نوع الکترودی که کاشته می شود با عضلات خاصی کار می کند و کنترل دست مصنوعی هوشمند را انجام می دهد. این حسگر ها  IMES نیز نامیده می شوند. البته لازم به ذکر است به دلیل عملکرد طبیعی و بالای این نوع از پروتز های دست، آنها نسبت به سایر پروتز ها گران تر هستند و به دلیل وجود باتری باید به طور مرتب شارژ شوند تا کارایی خود را از دست ندهند. نحوه استفاده از آنها به آموزش ویژه و زمان زیادی نیاز دارد.

  1. پروتز های دست بیونیک

پروتزهای این نوع که به ماهیچه های دست متصل می شوند، سیگنال های مغزی را دریافت می کنند و بر اساس آن حرکات دست را انجام می دهند. این اندام های مصنوعی از ارگونومی انسانی برای اطمینان از حرکت طبیعی و کارایی بالا استفاده می کنند.

یکی از دلایل آسایش افراد در حرکت دادن انگشت های این مدل از پروتز استفاده از موتورهای جداشونده میباشد و این موتورها توزیع یکنواختی را در سراسر این اندام مصنوعی انجام میدهند تا افراد به راحتی آن را بلند کنند.

برای این منظور هم که این پروتز طبیعی جلوه کند از روکش سیلیکونی مشابه با پوست دست استفاده میشود و همچنین این مدل پروتز انعطاف پذیری بسیار بالایی نسبت به سایر پروتز ها را دارا میباشد و به همین دلیل به آسانی کشش آرنج، چرخاندن مچ دست مصنوعی و باز و بسته کردن آن صورت می گیرد.

  1. پروتز های هیبریدی

این نوع از پروتز های مصنوعی را به شکلی طراحی می کنند تا ویژگی های پروتز مایوالکتریک و پروتز معمولی را با هم داشته باشد. افرادی که قطع عضو از ناحیه بازو هستند بهتر است تا از این نوع پروتز ها استفاده کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. دست مصنوعی هیبریدی از طریق کمربند و منبع برق خارجی حرکات دست را انجام می دهد.

این نوع پای مصنوعی برای ترکیبی از خواص پاهای مصنوعی میوالکتریک و پاهای مصنوعی معمولی طراحی شده است.

  1. پروتزهای زیبایی و عملکرد منفعل دست

این مدل از پروتزها صرفا جنبه زیبایی دارد و براساس ظاهر عضو قطع شده ساخته میشود و میتواند در مواقعی که جنبه کاربردی پروتز زیاد حائز اهمیت نیست ازش استفاده شود و بسیار کم هزینه و سودمند است.

  1. پروتزهای سازگار پذیر و مخصوص فعالیت جسمانی

به پروتزهایی گفته می‌‌شود که بر اساس نوع فعالیت جسمانی و عملکردی فرد طراحی می‌‌شوند و برای انجام دادن فعالیت‌های تفریحی از قبیل نواختن وسایل موسیقی و برخی فعالیت‌های ورزشی از قبیل ماهیگیری، گلف و اسکی، شنا و مواردی از این قبیل شما به پروتزی نیاز دارید که بتواند پاسخگوی نیازهای خاص شما باشد.

  1. پروتز انگشت

برخی افراد بر اثر عوامل مختلف دچار قطع انگشتان دست می شوند از پروتز انگشت دست استفاده می کنند. با توجه به پیشرفت های حاصل شده در این زمینه فرد با استفاده از این نوع پروتزها توانایی چنگ زدن و انجام حرکات مفصلی را نیز دارد.

این مطلب را هم بخوانید  بهترین نوع پروتز پنجه پا (طراحی و ساخت)

انواع پروتز دست مصنوعی

مزایای استفاده از دست مصنوعی الکتریکی

نیروی اضافی در این نوع از دست مصنوعی سبب می شود تا پنجه و انگشت‌هایی قوی‌تر در این دست وجود داشته باشد. افراد با استفاده از دست مصنوعی الکتریکی حالتی مشابه با یک دست عادی را از لحاظ میزان نیرو دارند. از همین رو قادر به انجام فعالیت‌های خود با سادگی هرچه بیشتر خواهند بود.

در کنار این مورد، می‌توان شباهت این دست را به دست واقعی بیشتر از دست مصنوعی مکانیکی دانست. به دلیل عدم نیاز به استفاده از نوار و گیره، به راحتی می‌توان این دست را شبیه به دست عادی ساخت و زیبایی و طبیعی بودن را نیز برای دست خود به وجود آورد.

 

استفاده از دست مصنوعی و معایب آن

در کنار تمامی مزایای بیان شده برای دست مصنوعی با انرژی الکترونیک، معایبی نیز وجود دارند. معایبی که سبب می‌شود تا تمامی افراد امکان استفاده از مزایای دست مصنوعی الکترونیکی را نداشته باشند. اصلی‌ترین موضوع در این رابطه، هزینه سنگین و بیشتر برای دست مصنوعی الکترونیکی است.

دست مصنوعی الکترونیکی با استفاده از بروزترین تجهیزات، طراحی و ساخته می‌شود.

 

این موضوع هزینه‌های ساخت را افزایش داده و همچنین هزینه تمام شده را برای بیمار نیز بیشتر می‌کند. حتی در موقع تعمیر دست مصنوعی الکتریکی نیز مشاهده می‌شود. هزینه‌های تعمیر این دست مصنوعی نیز نسبت به دست مصنوعی مکانیکی بیشتر است.

داشتن باتری و نیاز به تمدید باتری از دیگر معایبی است که می‌تواند کارکرد دست مصنوعی الکتریکی را با اختلال مواجه سازد. این باتری و حضور آن در دست مصنوعی، عیب دیگری که وزن بیشتر این نوع از دست باشد را به وجود خواهد آورد. مجموع این معایب در کنار یکدیگر ممکن است سبب عدم تمایل به خرید و استفاده از تکنولوژی کاربری دست مصنوعی الکترونیکی شود.

 

هزینه ساخت پروتز

هزینه ساخت پروتز بستگی به تک تک قطعات پروتز دارد. همچنین انتخاب قطعات پروتز باید بر اساس سن، وزن، سطح قطع عضو و وضعیت استخوانی استامپ، موقعیت زندگی، سطح فعالیت و وضعیت جسمی فرد باشد.

 

اجزای پروتزهای دست مصنوعی چه مواردی هستند؟

پروتز دست همانند سایر انواع پروتزها شامل اجزاء مختلفی می شود. این اجزاء عبارتند از:

  1. سوکت: سوکت پروتز را به بخش باقی مانده عضو متصل می کند. دیگر اجزا دست مصنوعی از قبیل کمربند، واحد آرنج، مج، دست جایگزین و سایر اجزاء درون محفظه قرار می گیرند؛
  2. کمربند: کمربند وظیفه نگه داشتن دست جایگزین را به عهده دارد؛
  3. مفصل آرنج: آرنج امکان خم و راست کردن دست را برای کاربر فراهم می کند؛
  4. واحد مچ: واحد مچ امکاناتی از قبیل اجازه پرخاندن دست جایگزین به هر سمت را در اختیار کاربر قرار می دهد؛

 

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

ساخت پروتز مکانیکی در مشهد

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره با توجه به سوابق کاری و متخصصین داخلی امکان ساخت و تولید انواع پروتز مکانیکی را دارا می باشد و با توجه به تجربه کاری خود می تواند یکی از با کیفیت ترین محصولات را با عملکرد بسیار عالی در اختیار بیمار خود قرار دهد.خدمات ساخت پروتز مکانیکی مشهد یکی از فیلد های تخصصی ما در زمینه ساخت انواع پروتز می باشد.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی ، ارائه کلیه خدمات مربوط به ارتز و اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش و کفی طبی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت پروتز زیبایی در مشهد