ساخت پروتز بالای زانو

۶ مرداد, ۱۴۰۳ 0
-بالای-زانو.jpg

در دنیای امروزی، پروتز بالای زانو یکی از راه‌های معمول برای بهبود کیفیت زندگی افراد با مشکلات حرکتی و ناتوانی‌های فیزیکی است. این افراد به دنبال پروتز‌هایی هستند که علاوه بر تسهیل در حرکت، نیازهای زندگی روزمره‌شان را نیز برطرف کنند. در این مقاله، ما به شما راهنمای کاملی را ارائه خواهیم داد تا بتوانید پای مصنوعی بالای زانویی کاملاً اختصاصی و با کیفیت بسازید.

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

پروتز بالای زانو (AK) یا ترانس فمورال (TF) به صورت سفارشی برای فردی ساخته می شود که قطع AK یا TF داشته است. این پروتز از یک سوکت، آستر، زانو، پایلون و پا ساخته شده است. گاهی اوقات پروتز ممکن است از یک آستین یا مهار دیگر تشکیل شده باشد، بسته به سیستم تعلیق مورد استفاده برای آن بیمار.

فرآیند ساخت پروتز بالای زانو

شروع فرآیند ساخت پروتز بالای زانو

روند شروع گرفتن پروتز بالای زانو می تواند چند روز/هفته پس از قطع عضو آغاز شود. بیمار می تواند با IPOP Flotech یا ساخته شده سفارشی در بیمارستان یا مرکز توانبخشی برای کمک به محافظت از زخم های جراحی بیماران، بهبود، کنترل تورم و اجازه دادن به بیماران برای عادت کردن به پوشیدن یک وسیله مناسب باشد.

لاینرها و Cast/Scan

گام بعدی در این فرآیند، تناسب بیمار با آستر است. لاینر یک رابط نرم است که بیمار روی پوست می پوشد که قبل از سوکت انجام می شود. عملکرد اصلی لاینر این است که نیروهای ایجاد شده هنگام حرکت در پروتز را جذب کند، اندام باقیمانده شما را سالم نگه دارد و به شما اجازه می دهد تا برای مدت طولانی تری از پروتز استفاده کنید.

آسترهای مختلفی در بازار وجود دارد و متخصص پروتز فنی بهترین آستر را برای شما انتخاب خواهد کرد. این بر اساس عوامل زیادی از جمله نوع تعلیق، سطح فعالیت، مشکلات پوستی، مهارت دست، برجستگی های استخوانی، شکل و غیره است. آسترهای خارج از قفسه (OTS) و سفارشی وجود دارد. اگر اندام باقیمانده شکل غیر معمول یا بسیار استخوانی باشد، ممکن است از آسترهای سفارشی استفاده شود. اینها با برداشتن قالب از اندام بیمار از طریق گچ گیری یا اسکن با استفاده از چندین اسکنر/نرم افزار مختلف ما ساخته می شوند. فرآیند به دست آوردن یک لاینر سفارشی بیشتر از به دست آوردن یک لاینر OTS طول می کشد. اگر شکل اندام رایج باشد، اندازه گیری ها برای سفارش آستر OTS با اندازه مناسب انجام می شود.

پس از آماده شدن لاینر برای تناسب با بیمار، از آنها خواسته می شود تا برای یک قرار گچ گیری به مطب برگردند. لاینر روی اندام بیمار گذاشته می شود و تناسب آن ارزیابی می شود. اگر تناسب خوب باشد، اندازه گیری ها و گچ گیری از اندام روی آستر انجام می شود. روش های مختلف ریخته گری بر اساس سبک تعلیق که قبلاً توسط متخصص پروتز و بیمار تصمیم گرفته شده بود، استفاده خواهد شد. از اینجا، گچ گیری به طور مناسب پر و اصلاح می شود تا سوکت پروتز تشخیصی سفارشی AK شما ساخته شود.

سوکت های تشخیصی

اولین سوکت مصنوعی که دریافت می کنید سوکت تشخیصی نامیده می شود. این سوکت از پلاستیک شفاف و با استفاده از روش تعلیق مناسب (پین/قفل، خلاء بالا، مکش) ساخته شده است. سوکت در حالی که بیمار ایستاده و وزن را روی اندام باقیمانده وارد می‌کند پوشیده می‌شود. معمولاً این سوکت‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در این زمان توسط بیمار به خانه نبرند، اما می‌توان آن‌ها را برای بررسی تراز بودن در دومین قرار ملاقات تشخیصی به خانه برد. یک سوکت تشخیصی پلاستیکی برای شروع استفاده می‌شود، زیرا ممکن است لازم باشد قسمت‌هایی از سوکت اصلاح شود تا به طور مناسب به اندام شما تکان خورده شود. این را می توان به راحتی با گرم کردن و شعله گرفتن به پلاستیک انجام داد.

یک سوکت تشخیصی دوم ممکن است برای تنظیم سوکت تشخیصی اول نیاز باشد تا به بیمار سوکت مناسب‌تری بدهد. هرچه فیت شدن سوکت برای پروتز AK بهتر باشد، میزان موفقیت در راه رفتن و ایستادن با یک پروتز بیشتر است.

سوکت لمینت/نهایی

هنگامی که تایید کردیم که سوکت پروتز تشخیصی مناسب بیمار است، می‌توانیم به سوکت لمینت شده برویم. سوکت چند لایه با استفاده از فیبر کربن ساخته شده است، به این معنی که بسیار سبک تر از سوکت پلاستیکی است و استحکام کششی بالاتری دارد. فیبر کربن نیز دوام بیشتری دارد، بنابراین بسته به سطح فعالیت و هرگونه تغییر اندام، سوکت می‌تواند تا چند سال دوام بیاورد. بیمار می‌تواند طراحی/رنگی سفارشی سوکت را برای مطابقت با شخصیت خود انتخاب کند، که ممکن است رنگ سوکت با رنگ پوست او مطابقت داشته باشد یا آرم تیم ورزشی مورد علاقه‌اش روی سوکت باشد. بسته به سبک تعلیق، ممکن است یک سوکت داخلی از Proflex وجود داشته باشد که یک پلاستیک نرم‌تر در داخل پوسته کربن بیرونی است.

پروتز چندین بار با بیمار انجام می شود و به بیمار این امکان را می دهد که بتواند خودش آن را انجام دهد. ارتفاع و تراز بر این اساس تنظیم می شود. آموزش راه رفتن برای کمک به بیمار برای استفاده از اندام انجام خواهد شد. فیزیوتراپی نقش مهمی در تمرین راه رفتن و تقویت عضلات اندام تحتانی آنها در خارج از قرار ملاقات با پروتز شما ایفا می کند.

زانوهای مصنوعی برای پروتز بالای زانو

امروزه انواع مختلفی از زانوها برای انتخاب در بازار وجود دارد. هنگامی که برای پروتز خود برنامه‌ای ارائه می‌کنید، پزشک از شما در مورد سبک زندگی و فعالیت‌هایی که در آن شرکت می‌کنید می‌پرسد. این شامل میزان پیاده‌روی شما، ورزش(هایی) که انجام می‌دهید، آیا در زمین‌های ناهموار برای کمپینگ هستید، پیاده روی، شکار و اینکه چند وقت یکبار روی پاهای خود هستید. تمام این فعالیت‌های متفاوتی که هر روز انجام می‌دهید، نقش مهمی در تصمیم‌گیری بهترین پا برای شما دارند. هر زانو مزایای متفاوتی را برای فعالیت‌های مختلف ارائه می‌دهد، از داشتن ثبات در وضعیت گرفته تا میکروپروسسور Otto Bock C-leg 4 که می‌تواند زانو را در طول چرخه راه رفتن بچرخاند و خم کند. انواع مختلف زانو به شرح زیر است:

زانو تک محور

تک محور

یک لولا ساده، معمولا با اصطکاک قابل تنظیم برای میرایی فاز نوسانی. قابل اطمینان ترین جایگزین موجود، به ویژه مناسب برای کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند. نمونه ای از آن SAFK توسط Hosmer است.

مفصل تک محور قفل دار

قفل دستی

این زانو پایدارترین زانویی است که در پروتز استفاده می شود. زانو در حین راه رفتن قفل می شود و بیمار مکانیسم قفل را رها می کند تا بنشیند. زانوهای قفل کننده دستی عمدتاً برای بیمارانی استفاده می شود که اندام های باقیمانده بسیار کوتاه و/یا قدرت عضلات باسن ضعیفی دارند و قادر به کنترل زانو نیستند. این زانو آخرین راه حل است. نمونه ای از این زانو ۳R33 توسط Otto Bock است.

مفصل تک محور ترمز دار

کنترل موضعی

این زانو بسیار پایدار است و اغلب برای اولین پروتز تجویز می شود. هنگامی که وزن بر روی پروتز قرار می گیرد، زانو تا زمانی که وزن جابجا نشود خم نمی شود. این سیستم به عنوان یک زانو با اصطکاک ثابت در حین چرخاندن پا عمل می کند، اما به دلیل اعمال وزن در مرحله ایستادن، توسط مکانیزم ترمز در حالت کشش نگه داشته می شود. این زانو یک انتخاب رایج برای افراد مسن تر یا کم تحرک است. نمونه ای از این مدل ۳R49 توسط Otto Bock است.

مفصل چند مرکزی

چند مرکزی

این زانوها دارای چندین مرکز چرخش هستند که می تواند تعدادی از قابلیت های عملکردی منحصر به فرد را ارائه دهد. اینها برای ارائه پایداری افزایش یافته زانو در مرحله اولیه ایستادن، همراه با توانایی خم شدن تحت تحمل وزن، درست قبل از مرحله چرخش طراحی شده اند. این برای افراد فعال تر بسیار سودمند است. بسیار مفید برای اندام های بلندتر و انقباض زانو. نمونه ای از این زانو زانو Total توسط Ossur است.

ساخت پای مصنوعی بالای زانو

کنترل سیال: هیدرولیک/پنوماتیک

این زانوها دارای محفظه هایی هستند که با گازهایی مانند هوا یا روغن هایی مانند سیلیکون پر شده است. اینها یک فاز نوسان سرعت متغیر را امکان پذیر می کنند. با توجه به خواص سیلندر پر از مایع، فرد قطع عضو قادر به افزایش و کاهش سرعت راه رفتن با جبران خودکار زانو است. پنوماتیک عمدتاً برای سرعت معمولی است در حالی که واحدهای کنترل هیدرولیک برای سرعت های متوسط ​​تا بالاتر استفاده می شود. نمونه ای از این می تواند زانوی Mauch توسط Ossur باشد.

ریز پردازنده در پروتز بالای زانو

این زانوها تحرک را بهبود می بخشد و خطر آسیب ناشی از افتادن را کاهش می دهد که منجر به سلامت کلی و رفاه بهتر برای پوشندگان می شود. همه زانوهای کامپیوتری شامل یک ریزپردازنده، نرم افزار، حسگرها، یک سیستم مقاومت هیدرولیک یا پنوماتیک و یک باتری است. حسگرها تغییرات محیطی مانند راه رفتن روی سطح متفاوت، بالا یا پایین رفتن از شیب یا راه رفتن با سرعت متفاوت را کنترل و تشخیص می دهند. بر اساس این بازخورد، ریزپردازنده مقاومت در برابر خم شدن زانو (خم شدن) و اکستنشن (صاف شدن) را برای تطبیق با سرعت راه رفتن و زمین تنظیم می کند. این امر ثبات و امنیت را برای کاربر افزایش می دهد. سایر ویژگی‌ها معمولاً شامل بازیابی تصادفی، فرود کنترل‌شده رمپ‌ها و دراز کشیدن کنترل‌شده در حالت نشسته می‌شوند. این فناوری به تکامل خود ادامه می‌دهد. ارائه زانوهای باهوش تر به صاحبان پروتز با حسگرهای بهبود یافته و عمر باتری طولانی تر. اکنون سیستم های MCP وجود دارد که زانو را به پا متصل می کند تا بتوانند در طول چرخه راه رفتن با هم ارتباط برقرار کنند. هنگامی که پا تشخیص می دهد که از سطح شیب دار پایین می رود، سیگنالی را به زانو می فرستد تا مقاومت خم شدن زانو را افزایش دهد تا راه رفتن از سطح شیب دار ایمن تر شود. نمونه هایی از زانو MCP، C-leg 4 توسط Otto Bock و سیستم MCP سیستم LINX توسط Endolite است.

هزینه ساخت پروتز بالای زانو

روال روزمره با پروتزهای بالای زانو

هنگامی که پروتز خود را تهیه کردید، باید زمان خود را برای درمان مداوم و تمرینات در خانه تحت راهنمایی پزشک خود صرف کنید. از طریق زمان و تلاش مداوم، می توانید تعادل و هماهنگی را بیاموزید. سعی کنید تا حد امکان صبور باشید، زیرا غیر معمول نیست که دوره توانبخشی تا ۱ سال طول بکشد. همچنین باید روزانه اندام باقی مانده را از نظر هرگونه تحریک، شکستگی پوست یا قرمزی بررسی کنید.

فقط به این دلیل که شما یک پروتز دارید، به این معنی نیست که می توانید یک زندگی لذت بخش و پربار داشته باشید. در خانه، مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید صحبت کنید. وقتی مشکل را به دست آوردید، می توانید اندام باقی مانده را با آب و صابون بشویید. همچنین ممکن است بسته به مشخصات خود بتوانید رانندگی کنید. برخی از افراد می توانند به محض ۴-۸ هفته پس از جراحی به سر کار بازگردند، اگرچه ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

افراد دارای پروتز بالای زانو چگونه راه می روند؟

از آنجایی که قطع عضو بالای زانو تحمل وزن را سخت تر می کند، خطر افتادن بیشتر می شود. اول، کسانی که پای مصنوعی بالای زانو دارند، تا زمانی که خطر افتادن کم شود، از ویلچر استفاده خواهند کرد. در این مدت، از توانبخشی و فیزیوتراپی برای تقویت قدرت استفاده خواهید کرد. همچنین به شما پاهای آموزشی کوتاه مصنوعی تعبیه می شود که به یادگیری مجدد تعادل کمک می کند. به تدریج، ارتفاع پای مصنوعی را افزایش خواهید داد تا استحکام لازم برای یک پروتز تمام قد را ایجاد کنید. با گذشت زمان و با تمرین، افراد قطع عضو می توانند بدون کمک هیچ وسیله ای راه بروند.

چقدر می توان با پای مصنوعی بالای زانو راه رفت؟

مسافتی که می توانید پیاده روی کنید به آسیب و روند کلی بهبودی شما بستگی دارد. برخی از افراد فقط می توانند قبل از اینکه خیلی خسته شوند یا احساس درد زیاد کنند، مسافت کوتاهی را پیاده روی کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند مانند قبل از جراحی دور بزنند.

چگونه با پای مصنوعی ورزش کنیم؟

ورزش های مختلف الزامات منحصر به فردی دارند. ورزش های محبوب برای کسانی که پاهای مصنوعی دارند عبارتند از دوچرخه سواری و شنا. اینها از آنجایی که ورزشهای غیر تحمل وزن هستند محبوب هستند. سایر افراد با پاهای مصنوعی ممکن است بتوانند راه بروند، بدوند، برقصند یا حتی باغبانی کنند یا یوگا انجام دهند. خارج از ورزش های استاندارد فکر کنید و چیزی را امتحان کنید که قبلاً امتحان نکرده اید.

چگونه با پروتز بالای زانو بی خطر زمین بخوریم؟

یادگیری نحوه صحیح زمین خوردن می تواند به ایمن نگه داشتن افراد دارای پروتز کمک کند. درمانگر شما زمین خوردن را با شما تمرین خواهد کرد. اگر در حال زمین خوردن هستید، مطمئن شوید که هر وسیله کمکی را که استفاده می‌کنید فوراً رها کنید و به بدن اجازه دهید انعطاف‌پذیر باشد. در صورت امکان، ضربه را با دستان خود با استفاده از آرنج های کمی خمیده جذب کنید و بلافاصله به پهلو بچرخید تا ضربه را به حداقل برسانید. از ضربه زدن به سر با چسباندن چانه به سینه خودداری کنید.

چگونه با پروتزهای معمولی بالای زانو بنشینیم؟

هنگام نشستن، شانه های خود را به سمت عقب نگه دارید و لگن خود را در زیر خود قرار دهید. اندام شما باید به سمت زمین باشد و نزدیک پای دیگرتان آویزان شود.

۳ نکته برای راحتی با پروتز بالای زانو

  1. به آرامی شروع کنید: زمانی که در حال یادگیری راه رفتن با پای مصنوعی جدید خود هستید، وقت بگذارید و صبور باشید. میله‌های موازی می‌توانند به حفظ امنیت شما کمک کنند و اعتماد به نفس شما را بدون خطر افتادن افزایش دهند.
  2. وزن خود را تغییر دهید: همانطور که قدم برمی دارید، جابجایی وزن بین پاهایتان به یک حرکت ناخودآگاه تبدیل می شود. هنگامی که راه رفتن را یاد می گیرید، حتما این تغییر وزن را تمرین کنید.
  3. اعتماد به نفس را از طریق تکرار ایجاد کنید: هنگامی که با استفاده از مکانیک های اولیه راه رفتن راحت شدید، آنها را به طور مکرر تمرین کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بهتر با پای مصنوعی خود در جهان پیمایش خواهید کرد.

ساخت انواع پروتز بالای زانو در مشهد

مشکلات پروتز بالای زانو

ما برخی از عوارض شایع قطع عضو بالای زانو را بیان کرده ایم.

اثرات منفی پروتز چیست؟

سازگاری با پای مصنوعی می تواند از نظر جسمی و ذهنی چالش برانگیز باشد. در اینجا برخی از موانع رایج وجود دارد:

  • تعریق بیش از حد ممکن است بر نحوه قرار گرفتن پروتز تأثیر بگذارد و در نتیجه مشکلات پوستی ایجاد کند
  • تغییر شکل باقیمانده اندام که اغلب در سال اول پس از قطع عضو رخ می دهد
  • ضعف باقیمانده اندام، استفاده از پروتز را برای مدت طولانی دشوار می کند
  • درد اندام فانتوم

آیا قطع پا طول عمر را کوتاه می کند؟

استرس های فیزیکی و روانی طولانی مدتی وجود دارد که می تواند بر امید به زندگی افراد قطع عضو اندام تحتانی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی وجود دارد. استرس، مقاومت به انسولین و رفتارهایی از جمله مصرف الکل، سیگار کشیدن و کم تحرکی همگی در افراد قطع عضو اندام تحتانی شایع هستند. سایر عوارض سلامتی شامل عفونت، خونریزی بیش از حد، کوتاه شدن عضلات و آمبولی ریه است.

هزینه پروتز بالای زانو (همراه با ساخت سوکت)
پروتز بالای زانو با قطعات ایتالیایی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۰۰ الی ۱۲۵ میلیون تومان
پروتز بالای زانو با قطعات آلمانی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۳۰ الی ۱۶۰ میلیون تومان
پروتز بالای زانو با قطعات آمریکایی (پنجه غیر کربنی + مفصل ساده) از ۱۶۰ الی ۱۹۰ میلیون تومان

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

ساخت پروتز بالای زانو در مشهد

کلینیک ارتوپدی فنی پیکره، به عنوان مرکزی جامع با تجربه در زمینه ارتز و پروتز با تیمی مجرب از کارشناسان ارتز و پروتز برای ساخت پروتز بالای زانو در خدمت شما می باشد. برای رزرو و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید و از فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی خود بهره‌ببرید. کلینیک پیکره، همراه شما در راه بهبودی و بازگشت به عملکرد عادیتان است.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
URL: https://peykare.com

کلینیک پیکره

کلینیک پیکره یکی از بهترین مراکز ارتوپدی فنی در شهر مشهد برای ساخت انواع ارتز و پروتز


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی، ارائه کلیه خدمات مربوط به ساخت ارتز، ساخت اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش ارتوپدی و کفی اختصاصی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت دست مصنوعی هوشمند