ساخت پروتز پای دیابتی [ویژگی ها+زمان نصب+پیشگیری و مراقبت ها]

۹ فروردین, ۱۴۰۳ توسط peykare2
Diabetic-foot-prosthesis.jpg

ديابت چيست؟

diabetes mellitus یا مرض قند که به‌صورت اختصاری به آن دیابت نیز گفته می‌شود که در این بیماری میزان ترشح انسولین کمتر از میزان طبیعی و مورد نیاز بدن می‌باشد. انسولین ماده‌ای است که در بدن تمامی افراد به‌صورت نرمال توسط غده لوزالمعده ساخته می‌شود و وارد جریان خون می‌شود این ماده در تنظیم قند خون از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

بیماری دیابت سبب به وجود آمدن اختلالاتی مثل چربی خون و فشار خون می‌شود. ساخت پروتز پای دیابتی بسیار مهم است با ظرافت و دقت انجام شود تا هیچ مشکلی برای فرد دیابتی به وجود نیاید.

این بیماری چهار نوع دارد:

  1. دیابت نوع ۱
  2. دیابت نوع ۲
  3. دیابت بارداری
  4. دیابت به علل مختلف و ارثی افراد را درگیر می‌کند

زخم‌های دیابتی

زخم‌های دیابتی

از علائم و خطرهای جبران‌ناپذیر این بیماری می‌توان به زخم‌های دیابتی اشاره کرد. در این بیماری بهبود زخم‌ها روی بدن به‌سختی حاصل می‌شود در واقع یک زخم باز روی پا به‌سختی قابل درمان است و اگر درمان نشود می‌تواند در گذر زمان منجر به عفونت‌های جدی‌تر و شدیدتر شود و در نهایت به از دست دادن جزئی یا کلی اندام بیمار منتهی شود.

به‌صورت معمول حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد زخم‌ پای دیابتی بهبود می‌یابند، ۱۰ تا ۱۵ درصد فعال باقی می‌مانند و ۵ تا ۳۰ درصد در یک دوره ۶ تا ۱۸ ماهه پس از اولین ارزیابی، منجر به قطع عضو می‌شوند.

یکی از شایع‌ترین علت‌های قطع عضو در دیابت ایسکمی کاهش خون‌رسانی و عفونت در همان ناحیه است که سبب قطع عضو در بیمار می‌شود. مشکلات یا علائم این بیماری همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم در مواردی امکان دارد بیماران دیابتی دچار قطع عضو شوند و در مواردی این بیمارانی که دچار قطع عضو میشوند با مشکلاتی اعم از ناتوانی در حرکت تعادل نداشتن قدرت عضلانی ناکافی مواجه می شوند.

به همین علت متخصصین در حوزه ارتوز و پروتز و مهندسین برای این دسته از بیماران به ساخت و طراحی اختصاصی پروتزهایی مناسب با شرایط خاص این بیماران می‌پردازند. بعد از قطع عضو در محل با توجه به میزان انرژی و توان بیمار  و نیاز شخص پروتزهای دیابتی متناسب با شرایط بیمار در جهت توان‌بخشی و بازگرداندن عضو از دست رفته به‌صورت کاملاً اختصاصی توسط کارشناسان و متخصصین در این حوزه طراحی و ساخته می‌شود.

مشاوره و تماس با کلینیک پیکره

بهترین پروتز برای افراد با بیماری دیابتی

همان‌طور که می‌دانید قطع عضو در افراد می‌تواند به علت‌های مختلفي صورت گيرد و با توجه به  توضيحات بالا يكي از دلايل قطع عضو در بيماران می‌تواند وجود بيماري ديابت باشد. كه به‌خاطر شرايط خاص بيماران ديابتي انتخاب پروتز براي اين افراد بايد خيلي اصولي و دقيق زير نظر پزشك و همچنين متخصصين در حوزه ارتوز و پروتز و كارشناسان اين رشته صورت گيرد.

این مطلب را هم بخوانید  هزینه پای مصنوعی در مشهد

طراحي و ساخت پروتز براي بيماران ديابتي بايد به‌گونه‌ای باشد كه علاوه بر كمك به توان‌بخشی در انجام فعالیت‌های روزانه جنبه مراقبتي داشته و سبب جلوگيري از زخم‌ها و مشكلات جديد در ناحيه قطع شده باشد. در واقع متريال استفاده شده بايد به‌گونه‌ای باشد كه سبب به‌وجودآمدن و بروز زخم جديد بر روي بيمار ديابتي نشود و سهولت در استفاده و اثر بر توان‌بخشی بيمار را فراهم آورد.

پروتز پای دیابتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • این نوع از پروتزها باید دارای دوام و ماندگاری بسیار بالا باشند. چرا که شخص در طول انجام انواع فعالیت‌ها از این نوع پروتز کمک می‌گیرد.
  • احساس سبکی و راحتی را منتقل کنند و کاملاً انعطاف‌پذیر باشد.
  • استفاده از سوکت‌های انعطاف‌پذیر که باعث پویایی و کاهش فشار ناخوشایند  بر روی سطح پوست بیمار می‌شود.
  • استفاده از لاینرهای ژله‌ای که برای کاهش اصطکاک و تحریک پوست بسیار کاربردی است.
  • به هیچ عنوان نباید احساس آزار یا اذیت را بر روی پوست بیماران پدید آورد چرا که به وجود آمدن هر نوع زخم یا جراحت جدید منجر به تشدید شدن و وخیم شدن وضعیت بهبود بیمار می‌شود.

بنابراین، نکته حائز اهمیت برای ساخت و طراحی این دسته از پروتزها وزن پایین و انتقال احساس راحتی، ایمن بودن بیمار و سهولت در استفاده شخص است.

در مواردی استفاده از ارتوزهایی همچون کفی‌های طبی ارتوپدی و کفش‌های طبی ارتوپدی به جهت کنترل وضعیت پاشنه پا و محافظت از مچ پای بیمار‌ و جلوگیری از به وجود آمدن زخم‌های دیابتی جدید به دستور پزشک به‌صورت متداوم پیشنهاد می‌شود. در قطع عضوهای سطح بالاتر نیز از پروتزهای پای دیابتی و پروتزهای بالای زانو یا زیر زانو بهره می‌گیریم.

مراقبت‌های ویژه در استفاده از پروتز پای دیابتی

بهترین زمان برای نصب پروتزهای پای دیابتی

پس از فرایند قطع عضو زخم‌هایی در محل قطع عضو وجود دارند که با توجه به ویژگی‌ها و شرایط بیمار و زخم، این زخم‌ها در طولانی مدت و به‌آهستگی به ترمیم و بهبود بافت نزدیک می‌شوند به دلیل طولانی‌بودن فرایند بهبود و ترمیم زخم‌های این بیماران باید در انتخاب پروتز پای دیابتی بسیار هوشمندانه و صبورانه عمل کرد

مراقبت‌های ویژه در استفاده از پروتز پای دیابتی

بیماران دیابتی با توجه به شرایط خاصی که دارند و مشکلاتی که در بهبود وضعیت جراحت یا زخم با آن مواجه‌اند باید به مسائل مهمی حین استفاده از پروتز توجه کنند. این دسته از عزیزان باید به‌ صورت روزانه استامپ خود را چک کنند و در صورت مواجه شدن با هر گونه تاول یا تورم استفاده از پروتز خود را متوقف کنند و به پزشک مراجعه کنند. همچنین به‌صورت روزانه و متداوم باید سوکت پای مصنوعی نیز چک شود و مرتب تمیز شود تا سبب جلوگیری از عفونت در عضو باقی‌مانده شود.

توجه داشته باشید که پروتز طراحی شده باید دقیقاً طبق دستور پزشک و کارشناسان ارتوز و پروتز مرکز مورد نظر استفاده شود و بیمار باید به‌صورت مرتب چکاپ ‌ویزیت پزشک را انجام دهد تا پیشرفت بیمار در هنگام راه‌رفتن بررسی شود.

بیمار باید در صورت مواجه با هر گونه مشکل یا ایجاد تورم به هیچ عنوان سرخود عمل نکند و از پزشک و کارشناس ارتوز پروتز خود کمک بگیرد. در صورت درست فیت نشدن یا تنظیم نبودن پروتز در پروهای اولیه و ‌ثانویه حتماً از کارشناس و طراح پروتز خود بخواهید تا فرایند تنظیم پروتز را انجام دهند و به‌درستی از آن استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید  پروتز چیست؟ [تاریخچه، انواع، مواد و فرایند ساخت]

 

پیشگیری از ایجاد زخم پا در افراد دیابتی

به جهت پیشگیری از ایجاد زخم بر روی پای افراد دیابتی نکاتی حائز اهمیت وجود دارد که باید به آنها به‌صورت ویژه‌ای توجه کنید و با رعایت این نکات به‌صورت منظم از ایجاد زخم و التهاب جدید بر روی پاها جلوگیری کنید افراد دیابتی باید هر روز پاهای خود را بررسی کنند.

روزی یک بار پاها را از نظر تاول، بریدگی و ترک زخم و قرمزی حساسیت یا تورم احتمالی چک کنند و بهتر است که پاهای خود را روزانه یک بار با آب ولرم (به‌ هیچ‌ وجه داغ نباشد) بشویید.

پس از شست و شوی پاها به آرامی پاهای خود را خشک کنید به خصوص بین انگشتان پا را به رعایت بهداشت بپردازید و از ایجاد هر گونه پینه بر روی پا جلوگیری کنید. استفاده از لوسیون یا کرم‌های مرطوب‌کننده ضد حساسیت به جهت مرطوب کردن پوست را فراموش نکنید. پوست باید نرم و مرطوب بماند از خشک نگه‌داشتن پوست خودداری کنید چرا که خشکی پوست باعث ایجاد ترک و در نهایت نفوذ باکتری می‌شود

از پاک‌کننده‌های شیمیایی جهت شستشو یا برداشتن زگیل بر روی پا جدا خودداری کنید و پابرهنه راه نروید حتی در حریم منزل، همینطور بهتر است از صندل‌های طبی ارتوپدی مخصوص افراد دیابتی استفاده کنید.

استفاده از کفش‌ها و کفی‌های غیر استاندارد برای افراد دیابتی اصلاً پیشنهاد نمی‌شود همچنین استفاده از کفی و کفش‌های طبی و ارتوپدی که با توجه به شرایط ویژه آنها ساخته شده باشد سبب جلوگیری از ایجاد زخم و محافظت ویژه از مچ پا می‌شود.

 

دریافت وقت آنلاین از کلینیک پیکره مشهد

در حال بارگذاری ...

 

ساخت پروتز پای دیابتی در مشهد

به همین منظور ما در کلینیک پیکره با ایجاد فرایند همکاری بین پزشک کارشناسان و متخصصین حوزه ارتوز و پروتز صورت گرفته تا با گرفتن اسکن داینامیک و فشار و ۳D لیزر ابتدا اسکن پای افراد دیابتی و همچنین ساخت و طراحی انواع کفی کفش و صندل‌های طبی ارتوپدی اختصاصی برای فرد دیابتی بپردازیم.

ما در کلینیک تخصصی فنی ارتوپدی پیکره با بهره‌ وری از بهترین متریال و دانش و همکاری کادری مجرب و متخصص در حوزه طراحی و ساخت انواع ارتوز و پروتز تلاش می‌کنیم تا در جهت بهبود وضعیت بیماران و توان‌بخشی در حرکت نقش‌آفرین باشیم.

شما عزیزان می‌توانید به جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما در حوزه ساخت و طراحی انواع ارتوز و پروتز بخصوص ارتوزها و پروتزهای مخصوص افراد دیابتی با ما در تماس باشید.

کلینیک ارتوپدی پیکره

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷
مشهد
تلفن: ۰۵۱۳۸۸۴۹۸۸۶
آدرس اینترنتی: https://peykare.com

2 دیدگاه

  • علی

    ۲ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۱۰:۴۲

    پای مصنوعی برای دیابتی ها باید چه تفاوتی با پای مصنوعی معمولی داشته باشد؟

    پاسخ

    • peykare

      ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۱۷:۵۴

      سلام این سوال به بیمار بستگی دارد و پس از معاینه حضوری با توجه به شرایط به فرد گفته می شود ولی به طور کلی معمولا طراحی به صورتی انجام می شود که باعث کاهش فشار، توزیع وزن بر روی پا و سیستم‌های کنترل قابل تنظیم روی پا می‌شود.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


ما متخصصیم



ما متخصصیم




کلینیک پیکره

اصلاح ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی بدن با روشهای غیر تهاجمی ، ارائه کلیه خدمات مربوط به ارتز و اندام مصنوعی و اسکن دقیق پا جهت ساخت کارآمدترین کفش و کفی طبی برای هر فرد.


تلفن تماس

ما اماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.



آدرس ما

مشهد، خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۸، پلاک ۱ (ساختمان پلاتینیوم)، طبقه دوم، واحد ۷


شنبه تا پنجشنبه

۱۲:۳۰ ظهر تا ۸ شب
شنبه تا چهارشنبه
۹ صبح تا ۱۴ ظهر
پنجشنبه
تعطیل
جمعه


این مطلب را هم بخوانید  ساخت پروتز زیبایی در مشهد